over de Wis- nat. En teekenk. 169
DEMONSTRATIE.
merk een teller van tienenhet twee
de van honderden enz. ishoe men
den noemer geheel weglate; en eene
nul zette, daar geene eenheden van
dien rang zynv— hoe men vervolgens
de geheelen door eene Hip alfcheide,
en eene nul plaatfe met eene ftipzoo
'er geene geheelen zynwaarna men
overgaat tot de overbrenging van ge®
wone breuken tot decimalen.
IX; VRAAGSTUK.
Gewone breuken tot tientallige
j, breuken te maken".
Men wyst in de conftructie aan, hoe
men den teller door byvoeging van
eenige nullen aan de rechtehand ver-
meenigveldige en dus de gedaante
van een decimaal getal geve; vervol
gens door den noemer deele, en neder
zette, zoo als boven is opgegeven.
Men toont aan, dat men hier niets
anders doet, dan (by verkorting) bei
den teller en noemer door 't zelfdé
getal te multipliceren, en daarna te di-