202 A. VAN SOLINGENANTWOORD
de? Welke ook zoodanig behandeld,
Op zich zelve en befchouwd als zui
vere rekenkunde, op den koophandel,
natuurkunde, fterrekunde, bouwkun
de, en alle de gemengde wiskundige
wetenfchappen, eenen onmidlyken in
vloed en betrekking heeft; zoodanig,
dat ook deze kundigheden, door eene
■wiskundige behandeling der rekenkun
de, veel gemaklyker in algemeener'
trein zullen gebracht worden.
Het is wyders onmooglyk, dat het
jeugdige verhandcloor de wiskundige
zekerheid bekoord, en hiervan (in het
beoefenen der rekenkunde) den fmaak
weggekregen hebbende, niet in veel
grooter aantal, zich op de hel- en
meetkunde; en door deze op de ver
dere wiskundige wetenfchappen toe-
legg'e. En, zoo het waar is, dat een
wiskundige richtfnoer, langs het welke
men de denkbeelden leidt, het ver
hand verbeterezal mee niet kunnen
ontkennen, dat zulk een onderwys al
vroeg de gefchiktheid tot het beoefe
nen der wiskundige wetenfchappen
zal dq^n ontwikkelen, of geboren wor
den; zoo zullen, indien ik my niet