OVER HET KRAM- EN MAT-WEEK. 95 geweld, tot heden het veilig bolwerk voor het Eiland Walcheren gebleven is. Zie 'er over den tegenwoordigen ftaat van Zeeland, 2de deel, bladz. 258 tot 261. Men moet, alvorens men derrijgronden met eene kleilaag bekleedt, den derrij aan de op pervlakte eerst ruw maken, en 'er een ge noegzaam aantal putten in gravenvan ééne voet vierkanten ook zoo diepom de aan fluiting van de op te brengene klei fecuur te maken: en dan is het phijfisch zeker, en door de oudervinding allerwegen bevestigd, dat men daar op Kram - werken leggen kan die duurzaam, en tegen den flag van het zee water beftand zijn zullen. c. Verlieten kwalijk onderhoude, en on- digte rijswerken, maken het, zelfs met de deugdiijkfte materialen en beste dijkers, on- mooglijk, om de Kram-wérken, die boven zulke rijswerken gemaakt worden, de noodige duurzaamheid en behendigheidtegen den flag van het zeewater, te doen verkrijgen. De reden daar van is klaarwant daar zulke rijswerken de golven, die in het rijs werk vallen, wegens deszelfs flegte zamenftei- ling, niet wederftaan of beletten kunnen, dat een gedeelte der golven, tusfchen het rijs door, met eene zekere behoude fnelheid eti ver-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1807 | | pagina 267