ÖVER HET "KRAM- ÈN MAT-WERK. pf
haalde ftormen, hooge vloeden, zwaré zeeën;
onbruikbare wegengebrek aan nobdige ma
terialen felle vorst enz.geen zoo fpoédig
herftel toelaten, als het gevaar vórdert; en
hier door welligt de zaak ten kwaadftpn. kee*
ren, en eene complete ruïne van den dijk
ten gevolge hebben kunnert, om dat zoo wel
het rijswerk van onderen, als het Kram
werk boven op de dorfering, is vernield;
moet ieder, die zulks aangaat, met de uiter-
fte naauwkeurigheid zorg dragen, dat alle rijs-
werken deugdlijk gefloten en digt gelegd zijn;
dan zal hèt Kram-werk,- boven die werken
liggende, gèduurzaam; en tegen den flag
van het zeewater beftand kunnen zijn, en de
anders verre uitziende rampen en fchaden,
die uit flegte en ondigte rijswerken hare
oorzaken hebbengewislijk worden voorge-
kohien.
Wat nti het tweede foort van gebreken aan
gaat, zijnde zulken, die door het eigèn toe
doen' der dijkers,' en voófbed'agtlijk van hen,
in de wijze van bewerking dër Kram-wer
ken, plaats hebben, deze worden (behalve»
in de flegte hoedanigheid der materialen, zoo
als reeds is afgehandeld,) gepleegd:
a. In de flegte Wijze, waar op zij uitgeflage
putten, ("in Walcheren kuixn genoemd,)
I. beel G 01