OVER HET KRAM- ENMAT-WERK. IOI
legde mat alzoo voor de zwaarfte flagen der
zee te dekken.
De winter verftreken, en een gunftiger fai-
foen daar zijnde, moet men de volkomene
herftelling van zulke gaten ondernemendie
eerst van de provifionele wering ontblooten; de
afgevlakte kantenen den bodem van het
gat, een weinig omkerven; en dan met goe
de klei, of fchorgrond, die zwaar, gelijk-
foortig, en voor het water, zoo na moog-
lijk, ondoordringbaar is, met dunne lagen,
fijn gefeherft, en ftijf aangetrapt, zoo hoog
vullen boven het oude wederzijdfche dijkftaal,
als men gist, dat de ineenzakking of krim
ping der ingebragte vulftoffe zal bedragen,
en het dan bekrammen voor den zomer, op
dat allestegen dat de wintermat 'er op
moet worden gebragt, de noodige vastigheid
zoude hebben verkregen.
Men moetbij dergelijke bewerkingen
altijd een vertrouwd opzicht ftellen, ten einde
voor te komendatgelijk men wel eens te
laat ontdekt, geen geftolen rijs, gaarden, fta-
ken, llroo, riet, vaak, of vloeimerk, door
de dijkers, in die gaten worden geflopt, en
flechts zoo veel aarde 'er opgebragt, dat zij
met de kramfpa het bedrog niet kunnen aan-
ftekc-n. Want alle dergelijke' ftoflèn hunnen
G 3 zicl^