oer middelb-urosche haven. 49
fchiedon. Zoodanig als ik die hier heb be
paald zouden de beddingen nog omtrent 5
a 6 voeten hooger liggen dan die der Dok-
fluis te Vlisfingen maar dewijl de zwaarste
Schepen welke in Middelburg doorgefchut
worden, Hechts 15 voeten diep gaan, en men
op bovengemelde wijs altijd omtrent 17 voe»
ten ichutting heeft kan zoodanige aanleg
voldoende zijnnogtans dient in acht ge
nomen te worden dat hoe lager de beddin
gen der Sluizen worden aangelegd hoe be
ter zulks is want1 Kan 'er als dan te
meer water in het Dokkanaal ingelaten wor
den. 2° Kunnen de ligte Schepen en zelfs
de zware ongeladeneook met de allerlaagile
fpuijing, dan te minder droog vallen. 3° Kan
men ah dan zoo veel te krachtiger en dieper
fpuijing in den mond of monden van het Ka-
naai te weeg brengen het welk in dit ge
val het groote doel moet zijn.
Evenwel zoude men bij eene Hechts gerin
ge verdieping van het Kanaalhet water tot
het allerlaagfte peil kunnen doen wegloopen,
zonder dat zware Schepen zoo men zulks
verkoos zouden behoeven droog te liggen
(hoewel dit in de mulle bodems onzer Kanalen
weinig ongemaks heeft). Men behoefde daar
toe alleenlijk het Stadsdok te herftel'en en des-
II. D e e D zelfs