i2
inwendige overtuiging verstrekt liein zelfs tot
eer en is de navolging eencr wet van Soion
■waarbij bepaald wordt, dat, bij burgerlijke twis
ten ieder zich voegen moest bij ben die de
beste en reglvaardigste zaak voor hadden op straf
van eerloos verklaring. Ofschoon er nu bij de
vermelding dier wet door den overzetter van
Plutarch us de volgende aanmerking gemaakt werd
Dit is niet altijd blijkbaar. Dikwijls is, ook
in burgerlijke twisten, geenszins bet ongelijk
slechts bij eene der partijen. En zou dan de
wijze, dagelijks liet onregt en geweldig woelen
y> van wederzijde gade slaande zou hijziende
5) met hoe weinig kiescliheid menevenveel welke
middelenom de partij te stijven ter hand neemt
de menschelijke dwaasheid en bedorvenheid niet
in stilte mogen betreurenen dat bejagen van
y> eigen voordeelwaarbij het vaderland zelf ver-
geten wordtzonder er deel aan te nemen niet
mogen verfoeijen kan men echter, ter
verdediging van die wetaanvoerendat het kie-
zen van partij, aan den wijzen gelegenheid geeft,
tot liet bedaren der driften, tot bet stuiten van me
nige daden van geweld en wreedheidtot het af
wenden van onberadene stappen, en eindelijk tot
lierstel der gebanne Eendragt. Bovendien behoeft
de wijze niet al de dwaasheden onregtvaardig-
heden en gruwelen zijner partij voor zijne re
kening te nemen. Gelijk de stuurman, wiens
kiel