i2 inwendige overtuiging verstrekt liein zelfs tot eer en is de navolging eencr wet van Soion ■waarbij bepaald wordt, dat, bij burgerlijke twis ten ieder zich voegen moest bij ben die de beste en reglvaardigste zaak voor hadden op straf van eerloos verklaring. Ofschoon er nu bij de vermelding dier wet door den overzetter van Plutarch us de volgende aanmerking gemaakt werd Dit is niet altijd blijkbaar. Dikwijls is, ook in burgerlijke twisten, geenszins bet ongelijk slechts bij eene der partijen. En zou dan de wijze, dagelijks liet onregt en geweldig woelen y> van wederzijde gade slaande zou hijziende 5) met hoe weinig kiescliheid menevenveel welke middelenom de partij te stijven ter hand neemt de menschelijke dwaasheid en bedorvenheid niet in stilte mogen betreurenen dat bejagen van y> eigen voordeelwaarbij het vaderland zelf ver- geten wordtzonder er deel aan te nemen niet mogen verfoeijen kan men echter, ter verdediging van die wetaanvoerendat het kie- zen van partij, aan den wijzen gelegenheid geeft, tot liet bedaren der driften, tot bet stuiten van me nige daden van geweld en wreedheidtot het af wenden van onberadene stappen, en eindelijk tot lierstel der gebanne Eendragt. Bovendien behoeft de wijze niet al de dwaasheden onregtvaardig- heden en gruwelen zijner partij voor zijne re kening te nemen. Gelijk de stuurman, wiens kiel

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1828 | | pagina 114