62
moet worden geacht tot, en zelfs schadelijk aan
de bevordering van ons geluk in een volgend
leven. Eenigen schijn toch heeft het ten inin-
•ste wanneer men dus redeneertis het Euan-
gelie van Jezus Christus ons, ter onzer voor
bereiding voor ons een toekomstig zalig leven,
door Gods oneindige goedheid gegeven moeten
wij vatbaar worden voor het geluk diens zali
gen levens door geloof en gehoorzaamheid aan
de Euangelieleeren brengt de Bijbel zelve in
.zoo velerlei opzigten de menschelijke wijsheid
in tegenstelling met die zoo heilvolle leer, dan
moeten wij van die wijsheid veeleer schade vree-
.zen voor ons toekomstig geluk dan dat wij haar
als bevorderlijk aan hetzelve zouden kunnen be
schouwen.
JJii O-.1 f 'V.
Doch men houde slechts onder het oogwel
ke wijsheid in tegenstelling wordt gebragt met
het Euangelie van Jezus Christus: namelijk
de wijsheid van die tijdentoen het Euangelie
het eerst gepredikt wierd, welke hier boven
eenigzins breeder door mij is beschreven
ien men zal er zich niet over verwonderenof
;er eenig gevolg ten nadeele van de Wetenschap
pen en derzelver beoefening uit afleidendat de
ze wijsheid wordt voorgesteld als hinderlijk aan
1 i
het
Zie boven bl. 5y volgg.