C 3o
dezelve ook te weeg brenge, 'zijne tegenwoor
dige neigingen niet andere zal doen verwisse
len boe zeer zij ook gereinigd en gelouterd mo
gen worden; waarom zouden wij ons dan be
droeven, door liet norschc en stuursclie denk
beeld dat die kundighedenwaarin wij wezen
lijk voedzcl voor verstand en hart mogen vin
den of welke ons ongemengde en zuivere
genoegens konden verschaffen, ons zullen ont
nomen worden door Hem, die ons de neiging
en bekwaamheid tot dezelve heeft ingeschapen,
en wiens wilomdat Hij de Liefde is, geene
andere kan zijn, dan deze: dat wij eensin zijne
nabijheidbij de hogere vorming van verstand
en hart zalig zullen zijn waarom zouden wij
dan ons aanwezen verbitteren door de gedachte
het graf wordt eenmaal de verslindende kolk
«van al het goede, groote en schoone, waar-
«mede gij u zeiven verrijkt hebt, daar verzinkt
hetzelveen is voor u onherstelbaar verloren
te vergeefs is het daarom, dat gij aangespoord
door de hope ccner zalige onsterfelijkheid
uwen geest beschaaft en veredeltwant in de
«aanstaande wereld staat een Newton en
II a leer gelijk met den Cardibe en
Kaffereen Boeriiave en de Groot
met