w as de hooge bedoeling der Godheidmet
de wetgeving op Sinaïhet door hem uit Egijpte
verloste Volk zich, uit alle volken der aarde,
tot een eigendom af te zonderen en alzoo op
eene geheel buitengewone wijze, aan Zijne
dienst te verbindenten einde den eed aan de
AartsVaders gedaangestand te doenmet dit
hoofddoel stonden de Mozaische wetten in het
liaauivste verband.
17
DERDE HOOFDSTUK.
Beschouwing der bijzondere bedoelingen der
Mozaïsche wetgeving.
Aan de eene zijde ziet men hier zulk een
hijzonder doel der Godheid, om het aan hem
gewijde volk tot zedelijke en Godsdienstige be
schaving op te leiden, dat daardoor het Israë
litische wetboek geheel eenig in zijne soort
wordt. Israëlitische volksdeugd en geluk op
menschendeugd en menschen geluk te gronden
2. en
en de aanmerking van den Hoogl. vak der Palm op de pl. uit
Deuleronomium. Met een weerslagzoo het schijntop deze voor
spelling werden dan ook de drie Apostelen bij de verschijning
van MozEs en Elias op den berg, door de Godspraak vermaand,
om naar dien geliefden Zoon van God voortaan te boorenvolgens
Math. XVII1—5. Marc. IX ,2—7. Luc. IX28—35. Zie
out Hebr. Illi-5. alwaar tie voortreffelijkheid van dezen Gods.
gezant des N. Verbonds, boYca dis van Mozës, zeer verre word
Verheven,