w as de hooge bedoeling der Godheidmet de wetgeving op Sinaïhet door hem uit Egijpte verloste Volk zich, uit alle volken der aarde, tot een eigendom af te zonderen en alzoo op eene geheel buitengewone wijze, aan Zijne dienst te verbindenten einde den eed aan de AartsVaders gedaangestand te doenmet dit hoofddoel stonden de Mozaische wetten in het liaauivste verband. 17 DERDE HOOFDSTUK. Beschouwing der bijzondere bedoelingen der Mozaïsche wetgeving. Aan de eene zijde ziet men hier zulk een hijzonder doel der Godheid, om het aan hem gewijde volk tot zedelijke en Godsdienstige be schaving op te leiden, dat daardoor het Israë litische wetboek geheel eenig in zijne soort wordt. Israëlitische volksdeugd en geluk op menschendeugd en menschen geluk te gronden 2. en en de aanmerking van den Hoogl. vak der Palm op de pl. uit Deuleronomium. Met een weerslagzoo het schijntop deze voor spelling werden dan ook de drie Apostelen bij de verschijning van MozEs en Elias op den berg, door de Godspraak vermaand, om naar dien geliefden Zoon van God voortaan te boorenvolgens Math. XVII1—5. Marc. IX ,2—7. Luc. IX28—35. Zie out Hebr. Illi-5. alwaar tie voortreffelijkheid van dezen Gods. gezant des N. Verbonds, boYca dis van Mozës, zeer verre word Verheven,

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1835 | | pagina 327