20
zei1 wetten in eene Christelijke Maatschappij
zal het vooral noodig zijnderzelver verschil
lende soortenin eenige proeven van nabij te
bezien.
In dc wet van Mozes als volkswetbe
speurt men met een weinig opmerkzaamheid, al
spoedig een hemelsbreed onderscheid tnsschen
plaatselijke voorschriften, tijdelijke verorde
ningen, wetten naar de bijzondere behoeften
der Isra'êlitengeschikte zedelijke voorschriften
en wettendie voor alle tijden geldenzoo
wel als voor alle volken en menschen. En hoe
zoude
uit verschillende oogpuntenbij voorbeelddan eens van de
zij de vau derzelver aanstonds in het oog loopende verpligtende
kracht of verbindend vermogen uit hoofde van innerlijke be
tamelijkheid dan wederom uit het oogpunt van hare welda
dige strekking of hare staatkundige voorzigtigheid te bezien.
Deze bruikbaarheid kon toegegeven wordenzonder het bedoelde
gezag te erkennen 5 maar omgekeerddat gezag niet erkendnoch
behoorlijk aangewezen worden, zonder eene vaste overtuiging dier
bruikbaarheid en eene duidelijke voorstelling van dezelve. Daarom
meende ikin het eerste Deelby de beschouwing van Mozes
wetboek zelveonder anderevoorlopig de vaste overtuiging dier
verschillende soort van bruikbaarheid te moeten bevorderenen
daarvan regte denkbeelden gevenom vervolgens in het IldeJezus
en zijne Apostelen over liet gezag der Mozaïsche Wet in eene Chris
telijke maatschappij te raadplegenen eindelijkin het lilde ge
deelte het besluit op te makenmijne denkbeelden nader zamen
vatten en uit een te zettenen alzooop «luchtige grondenmijn
betoog aangaande den waren aard en uitgestrekheid van het in de
traag bedoelde gezag der Goddelijke wetten van Mozes te vestigen.