20 zei1 wetten in eene Christelijke Maatschappij zal het vooral noodig zijnderzelver verschil lende soortenin eenige proeven van nabij te bezien. In dc wet van Mozes als volkswetbe speurt men met een weinig opmerkzaamheid, al spoedig een hemelsbreed onderscheid tnsschen plaatselijke voorschriften, tijdelijke verorde ningen, wetten naar de bijzondere behoeften der Isra'êlitengeschikte zedelijke voorschriften en wettendie voor alle tijden geldenzoo wel als voor alle volken en menschen. En hoe zoude uit verschillende oogpuntenbij voorbeelddan eens van de zij de vau derzelver aanstonds in het oog loopende verpligtende kracht of verbindend vermogen uit hoofde van innerlijke be tamelijkheid dan wederom uit het oogpunt van hare welda dige strekking of hare staatkundige voorzigtigheid te bezien. Deze bruikbaarheid kon toegegeven wordenzonder het bedoelde gezag te erkennen 5 maar omgekeerddat gezag niet erkendnoch behoorlijk aangewezen worden, zonder eene vaste overtuiging dier bruikbaarheid en eene duidelijke voorstelling van dezelve. Daarom meende ikin het eerste Deelby de beschouwing van Mozes wetboek zelveonder anderevoorlopig de vaste overtuiging dier verschillende soort van bruikbaarheid te moeten bevorderenen daarvan regte denkbeelden gevenom vervolgens in het IldeJezus en zijne Apostelen over liet gezag der Mozaïsche Wet in eene Chris telijke maatschappij te raadplegenen eindelijkin het lilde ge deelte het besluit op te makenmijne denkbeelden nader zamen vatten en uit een te zettenen alzooop «luchtige grondenmijn betoog aangaande den waren aard en uitgestrekheid van het in de traag bedoelde gezag der Goddelijke wetten van Mozes te vestigen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1835 | | pagina 330