22 vloeide ook hier uit geen verschil van behoef ten voort, het welk op het wetboek van Mozes, eenen merkbaren invloed hebben moest, en verscheidene wetten doen geboren worden welke, ten zijnen tijde, hoogst nuttig en noodig warendochbij veranderde omstandigheden voor de Israëliten, zonder eenige wijziging al thans niet langer dienen kondenveel min der op eene Christelijke maatschappij toepasse lijk kunnen zijn? Zich aldus wijsselijk te schik ken naar de verschillende behoeften van ver schillende .volkenlanden tijden is immers te regt de bedoeling van alle beroemde wetgevers geweesten hijdie dit doel het best getroffen heeftmag wel de wijste lieeten (A). Beoordeelt men het wetboek van Mozes uit dit gezigtpunt zoo ziet men er eene Goddelijke wijsheid in door stralen. Men kon dit reeds van voren verwach ten, en doet gevolgelijk aan het gezag der Mozaïsche wetten niet te kortmaar staaft veel eer der zeiver goddelijken oorsprongwanneer men eene zorgvuldige schifting zoekt te ma ken tusschen het plaatselijketijdelijke na tionale, in dit Israëlitische wetboek voorkomen de Op de wijsheid en regtvaardigheid der Mozaïsche wetten Worden de Israëlitcn hijzonder opmerkzaam gemaakt, Deut. IY' 5, 6 en 8. Verg. de aanm. van den Hooglecraar TAN der Palm deze pL op zijne Bijbelvertaling»

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1835 | | pagina 332