22
vloeide ook hier uit geen verschil van behoef
ten voort, het welk op het wetboek van
Mozes, eenen merkbaren invloed hebben moest,
en verscheidene wetten doen geboren worden
welke, ten zijnen tijde, hoogst nuttig en noodig
warendochbij veranderde omstandigheden
voor de Israëliten, zonder eenige wijziging al
thans niet langer dienen kondenveel min
der op eene Christelijke maatschappij toepasse
lijk kunnen zijn? Zich aldus wijsselijk te schik
ken naar de verschillende behoeften van ver
schillende .volkenlanden tijden is immers te
regt de bedoeling van alle beroemde wetgevers
geweesten hijdie dit doel het best getroffen
heeftmag wel de wijste lieeten (A). Beoordeelt
men het wetboek van Mozes uit dit gezigtpunt
zoo ziet men er eene Goddelijke wijsheid in door
stralen. Men kon dit reeds van voren verwach
ten, en doet gevolgelijk aan het gezag der
Mozaïsche wetten niet te kortmaar staaft veel
eer der zeiver goddelijken oorsprongwanneer
men eene zorgvuldige schifting zoekt te ma
ken tusschen het plaatselijketijdelijke na
tionale, in dit Israëlitische wetboek voorkomen
de
Op de wijsheid en regtvaardigheid der Mozaïsche wetten
Worden de Israëlitcn hijzonder opmerkzaam gemaakt, Deut. IY'
5, 6 en 8. Verg. de aanm. van den Hooglecraar TAN der Palm
deze pL op zijne Bijbelvertaling»