(49)
het volkvan ouds af, aan dezelve gewoon was
niet alleenmaar ook de geheele toenmalige
wereld aan de gewoonte van meer dan eene
yronw te hebbenwelke nog heden in het
oosten in zwang gaat, zeer gehecht was.
Mozes weerde dan dit gebruik nietmaar gaf
voorschriftendoor welke het van zelf beperkt
Werd en behoorlijk gewijzigd. Ilij kwam de
wanorde en onregtvaardiglieidwelke de veel
wijverij iveelal na zich sleeptezooveel moge
lijk, door zijne billijke wetten voor Deut.
XXi, vs. i5 tot t*j. Meer te doen gedoog
de de toestand dier tijden en zeden niet.—
Het loopt van zelf in het oogdat uit deze
handelwijze van Mozes geen gevolg kan ge
trokken worden tot eene algemeene veroorlo-
ving van de veelwijverij. Zelfs Mozes deed,
door zijne wijze van verhalen, waar het te
pas kwamduidelijk gevoelendat de veel
wijverij geene oorspronkelijke Goddelijke in
stelling was en van den beginne af aanniet
in gebruik was geweest. Hij heeft ook door
Zijn voorbeeld dezelve niet aangemoedigd en
ging zelfs eene groote vcrmenigyuldiging van
vrouwen in het koninglijk Serailindien de
Israëliten in vervolg vdri tijd zich ooit eè-
nen Koning kiezen mogtenals eene zeer ver
derfelijke zaak, tegen. Zijne toelating der
d- veel-