8i het besluit toen door de Jeruzalemsche vergade ring genomen vinden wij naderhand nog eens ge wag gemaakt in een gesprekmet Paubus en zijne reisgenotenhij de terug komst van zijne tweede reize, te Jeruzalem gevoerd door Jaco bus en de Ouderlingen ten zijnen liuize Lij een ge komen volgens Lucas verhaal Hoofdst. XXI25. Het bleef Lij deze bepaling der Jeruzalemsche gemeente niet. Paut.us ging verder en be weerde dat liet eene verderfelijke dwaling was, Gods gunst,zedelijke verbetering, volma king en zaligheid, welke alleen door liet ge loof in Jezus te verwerven waren, door de onderhouding der oude Mozaïsche wet te wil len zoeken; eene dwaling, die, bij de eerste Christen gemeenten uit Joden en Heidenen be staande, zoo gereedelijk insloop. In zijnen Brief aan de Romeinen betuigt deze Apostel der Joden dat door de werlcen van hunne wetdat is, door zich te gedragen naar de Mozaïsche wet, niemand kon vrij ge sproken worden van zonde voor de Goddelij ke regtbank, nadcmaal de zedelijke verbaste ring tegen welke de Goddelijke wet van Mo- zês was ingerigthet gansche menschdom den Jood zoowel als den Heiden, had besmet. Hij bewees, dat de Mozaïsche wet, waaron- 6. jjei

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1835 | | pagina 391