8i
het besluit toen door de Jeruzalemsche vergade
ring genomen vinden wij naderhand nog eens ge
wag gemaakt in een gesprekmet Paubus en
zijne reisgenotenhij de terug komst van zijne
tweede reize, te Jeruzalem gevoerd door Jaco
bus en de Ouderlingen ten zijnen liuize Lij een ge
komen volgens Lucas verhaal Hoofdst. XXI25.
Het bleef Lij deze bepaling der Jeruzalemsche
gemeente niet. Paut.us ging verder en be
weerde dat liet eene verderfelijke dwaling
was, Gods gunst,zedelijke verbetering, volma
king en zaligheid, welke alleen door liet ge
loof in Jezus te verwerven waren, door de
onderhouding der oude Mozaïsche wet te wil
len zoeken; eene dwaling, die, bij de eerste
Christen gemeenten uit Joden en Heidenen be
staande, zoo gereedelijk insloop.
In zijnen Brief aan de Romeinen betuigt
deze Apostel der Joden dat door de werlcen van
hunne wetdat is, door zich te gedragen
naar de Mozaïsche wet, niemand kon vrij ge
sproken worden van zonde voor de Goddelij
ke regtbank, nadcmaal de zedelijke verbaste
ring tegen welke de Goddelijke wet van Mo-
zês was ingerigthet gansche menschdom
den Jood zoowel als den Heiden, had besmet.
Hij bewees, dat de Mozaïsche wet, waaron-
6. jjei