99
▼aardig te betrachten u
In zijnen Brief aan de Ephesiers wederom,
leert dezelfde Aposteldat Christus den scheids
muur tussclen de Joden en Heidenen de wet
namelijk der geboden in inzettingen bestaan
de had weggenomenten einde ben te zamen
tot eene Christelijke gemeente te vereenigen en
vriendschappelijk te doen overeenstemmen;
Hoofdst. II vers i4, i5, (e). Dat hier de
vernietiging der plegtigheden van den Mozaischen
Godsdienstdoor welke de Joden van alle
andere volkenvoor eenen tijdwaren afge
zonderd, bedoeld worden, is duidelijken
uit den aart der zakeen uit het verband der
rede t
(u) Hi; grondt ook hier vs. ü622op zijne vermaning tet
betrachting der liefde eene andereora naar den geest te wan
delen en de werken des vleesch niet te volbrengenen ver
klaart vervolgens wat gij door werken des vleesch en vruchten
des geestes verstaatzoodat hij van de liefde als eene eerstG
vrucht des geestes de beoefening van alle die deugden en de ver
mijding van alle die ondeugden, welke hij in 't breede opnoemt,
als een natuurlijk gevolg wil afgeleid hebben. Altham mij komt
het voordat men deze plaats in zulk een licht moet beschou
wenwegens het naauwe verband waarin zij staat met dc vori
ge vorseni3—15en het voorafgaande 6e vs.. Verg. Hoofdst,
VI2alwaar hij schijnt te willen doen gevoelendat jui#t
die zelfde grondregel der liefdewaarop de Mozaïsche wet ge
vestigd w.<sdoor Christus voorgeschreven en voorbeeldig be
oefend was.
Over de uitdrukking TÏ)V vjfylov TUV €VT0\COV iv doyfJLZtTt*
■ie ScHLZfsswi Ltëicon in Nop, Toet* Op het wooed
ityilM.