TWEEDE HOOFDSTUK.
I»
schreven, op zedelijke grondslagtn rust, zede
lijke bevelen bevateenen zedelijken zin en
bedoeling heeft, die haar ter beslissing van het
geen zedelijk goed en kwaad, regt en onregt
is bij voortduring ook voor eene Christelijke
maatschappij van uitstekende waarde en God
delijk gezag doet zijn.
I
Volgens de verklaring van Jezvs en lij na
Apostelen, heeft de wet van Mozes en da
leer der Profeten daar op gegrondeenig
altoos verbindend gezagter regeling van
het zedelijke gedrag der menschen door
alle eeuwen heen
ij hebben gezienin welken zin naar de
getuigenis des Zaligmakers en de Apostolische
leerhet Goddelijke wetboek oudtijdsdoor
Mozes, onder de Israè'liten, ingevoerd, bij de
vestiging van het Christendom, uit de joden en
andere volken bij een te verzamelenvoor af
geschaft moest gehouden worden. Bij het voor
stellen dezer leer werd zorgvuldig verhaald,
dat men deze afschaffing dier oude Israélitiseha
wet, niet zoo verstond, dat men dezelve voor
taan voor geheel onbruikbaar hield en hare uit
ent*-