TWEEDE HOOFDSTUK. I» schreven, op zedelijke grondslagtn rust, zede lijke bevelen bevateenen zedelijken zin en bedoeling heeft, die haar ter beslissing van het geen zedelijk goed en kwaad, regt en onregt is bij voortduring ook voor eene Christelijke maatschappij van uitstekende waarde en God delijk gezag doet zijn. I Volgens de verklaring van Jezvs en lij na Apostelen, heeft de wet van Mozes en da leer der Profeten daar op gegrondeenig altoos verbindend gezagter regeling van het zedelijke gedrag der menschen door alle eeuwen heen ij hebben gezienin welken zin naar de getuigenis des Zaligmakers en de Apostolische leerhet Goddelijke wetboek oudtijdsdoor Mozes, onder de Israè'liten, ingevoerd, bij de vestiging van het Christendom, uit de joden en andere volken bij een te verzamelenvoor af geschaft moest gehouden worden. Bij het voor stellen dezer leer werd zorgvuldig verhaald, dat men deze afschaffing dier oude Israélitiseha wet, niet zoo verstond, dat men dezelve voor taan voor geheel onbruikbaar hield en hare uit ent*-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1835 | | pagina 421