I29
Sabbathverbodene bezigheid. Dat zulk een
onbarmhartig verbod nimmer door Mozes wet
gegeven wasmaar integendeel de beoefening
van barmhartigheid en menschlievendheid als
een eerste pligt daar in was voorgcsclirevcn
beweert Jezus. Ook de wet, die een rustdag
voorschreef, was uit barmhartigheid ter ver
kwikking van den mensch gegeven. Zoo ver
re was het er van daandat daar door de no
dige werkzaamheid tot het stillen van den hon
ger, het genezen van eenen kranken en der
gelijke zoude verboden zijn. Dit moest bij do
verklaring cn toepassing der wet omtrent den
Sabbathen over bet algemeenbij de uitleg
ging der wet van Mozes wel degelijk worden
in liet oog gehouden. Dit bad David begre
pen toen hij hongerende de toonbrooden van
de priesters had begeerd. En deze waren van
bet zelfde begrip geweest, daar zij hem die,
in den noodhadden toegestaan. Ook strekt
zich bet verbod van te arbeiden op den rust
dag niet tot noodzakelijke bezigheid uit. Want
anders moesten de Priesters, op den rustdagf
ook hunne dan gevorderde werkzaamheden
niet verrigten. Soortgelijke handelwijze, door
bet "gezond verstand zoo zeer gebillijktvolg
den anders die bedilzuchtige Pharizeen zelve,
wanneer zij een in de gracht gevallen beest,
9- °P