i3o
den Sabbath, daar nit hielpen. En hoe
veel g rooter waarde had een mensch! Weshal
ve liet hoogst onbarmhartig en dwaas was te
verbieden, dat een mensch, op den Sabbath,
genezen mogt worden. Vergelijk Marc. II,
23 tot III, 5, Luc. VI, iïi- XIII, i317.
De verklaring van Jezus strookt met die der
Profeten volgens Hosea VI6, Mich. VI, 68.
Vergelijk Math. IX, i3 en XXIII23, Lnc.
XI, 42, alwaar insgelijks de barmhartigheid
Wordt voorgesteld als met den geest der wet
zoo' zeer overeenkomstig, dat hare verwaar-
loozing door geen offer kon worden goed ge
maakt, en hare beoefening door geene wet
mogt worden gehinderd.
Daar, waar Jezus tegen de ligtzinnige echt-
scheidingén, hoedanige onder de Joden in
zwang gingen, ijvert, draagt hij wel zorg, om
hqt gezag van Mozes, wiens wet zulke eclit
sclieidingcn toelietniet te 11a te komen maar
merkt die toelating aan als om de hardigheid
des harte, ter voorkoming van grooter kwaad,
geschied. Ilij grondt tevens zijn verbod dier
willekeurige echtscheidingen op de Mozaisclie
wet, welke het overspel verbiedt; ten duide-
Ifjken blijke, hoe zeer zijne zedeleer met die
wet overeenstemt, daar uit is afgeleid en der-