>6o
geene misvatting geen twijfelgeen vlek van
dien aard kan men, of laat mij liever zeggen,
mag men vooronderstellen in de Goddelijke ze-
dewetlen door Mozes beschrevenwanneer
men eens van derzelver hemelschen oorsprong
overtuigd is. Eu hadden deze wetten niet slechts
de zedelijke beschaving der Israëliten, maar ook
langs dezen wegdie van de overige volken der
aarde ten doel 3 welk een hoog gezag en verhe
ven aanzien behooren zij dan niet, in eeneChris
telijke maatschappij te hebben Ofschoon zij
uit haren eigenen aard reeds zoo veel eerbied
waardig zijn, vereischen zij daar en boven een
onbepaald vertrouwen, de diepste hoogachting
en onderwerpingals algemeenc grondslagen
van zedelijkheidop welke de stempel der God
delijke goedkeuring is gedrukt, en die, ook als
Goddelijke bevelengenoegzaam onmiddelijk
het Christendom raken. En dat zij ook als zoo-
danige, door Jezus en zijne Apostelen werden
beschouwd blijkt duidelijk uit hunne boven
aangehaalde verklaringen omtrent het gezag de
zer wettenen uit het gebruik hetwelk zij er
van maakten als van Godsprakenwel in de
eerste plaats tot de oude Israëliten gerigt, maar
tevens ook regtstreeks het ganschc menschdoni
betreffende.
Zulk