ï»a
gekend? Doet liet niet ten duidelijkste gevoe
len, lioe men naar liet voorbeeld van Jezus en
Zijne Apostelen van deze Goddelijke wetten zich
bedienen kan ter verzameling van eenen
rijken schat van waarnemingen, die voorde
Christelijke zedekunde en wetgeving van
den
ii Hst zen der moeite waardig zijn opzettelijk na te gaan
5n hoeverre dat gedeelte der Mozaïsche wetgevinghetwelk het bur
gerlijk bestuur, de policie, de civile of criminele wetten betreft,
ten voorbedde zoude kunnen dienen en ter beslissing van het geen
zedelijk goed en kwaad, regt en onregt is. Ook hier blinken den
opmerkzamen beschouwer overal heldere stralen van Goddelijke
Wijsheid f regtvaardigheid en billijkheid in het oog. Nu en dan
Worden dn deze Verhandeling proeven hiervan aangewezen. Doch de
opzettelijke behandeling van dit onderwerp gedoogde mijn oogmerk
tiiet. Veel ware hier te zeggen over de voorbeeldelooze zamen-
atrmming van alle de deelen dezer wetgeving met eikanderen, dc
•taalkundige grondregels op welke zij gebouwd is de burgerlijke
regering en volksgesteltenis de regterlijke magt, de volksvertegen-.
Wooidging, den groeien invloed der Priesters en Levi ten hunne
rangschikking en de verdeeling der geleerdheid onder hen. Wie,
»n eene korte doch schoone schets, waarin deze onderwerpen ont
vouwd worden wil aangewezen zien, op.welken vasten grondslag
de Israëlitische Staatsinrigting gevestigd was en welke op de men-
•chcn veelvermogende handen daarin zamenwerkten om het gezag
Van het bnrgerlijke bewind te sterken; leze Perposciier's "Voorrede
*oor bet i Ie Boek vau Mozes vooral hl. LXXY1II CXII. Over
•He deze zaken is in het breede gehandeld door Michaclis in zijn
KlOZ. Pegt, welks Ye en Yle Deel alles behelst wat tot de Straf
wetten van Mozes behoort ook dit gedeelte der Mozaïsche wet is
rijk in heilzame leering en voortreffelijke grondbeginsels door
Miwiaclis oveivloedig aangewezen wciker Goddelijk gezag in eenc
Chris-