39 de het volk te verleiden en te verblindendan hetzelve te verlichten en te verbeteren. De an dere hield zich bezig met afgetrokkene bespie gelingen nuttelooze onderzoekingen, en losse gissingen omtrend de natuur der dingen. Een derde leerde eene wijsgeerte, welke ot'de zede lijkheid verwoestte ot' met dezelve in geene he trekking stond, of zeer weinig berekend was op den wezenlijken toestand der menschen. Alleen de eenige Socrates (J), en weinigen, diemin of meer zijne voetstappen volgden, pasten de wijsgeerte toe op bet menscl elijke leven tracht ten haar dienstbaar te maken ter bevordering vanlic.it en gelukzaligheid en rigtten hare beoe fening naar de wezenlijke hel oeften der men schen. Doch niet ver Luiten hunne scholen ver spreidde zich het door hen ontstokenlicht. Wei nigen slechts konden zich met hunne schriften en hun onderwijs bekend maken. Over het al gemeen waren dus de Wetenschappen, welke het meest wie; den beoefend en gekend ten tijde van (o) Het zonde overtollig zijn hier de verdiensten van dezen grooten man brepdvoerig te roemen. Oude en nieuwe schrijvers t genoeg hij allen hekendhebhen dezen eerwaardigsten van alle Grieks<-he wijzen regt laten wodrivaren en aangetoond, welke groo— te diensten hij zelf en door /ijne leerlingen aan de wijsgeerte heeft bewezen. Men vergelijke hier voor het overige Xkï.ophok me- morab. Socratis iv 7. rj-imiard plan des Stijtersder Chtistl rëlig 4e aiisg, s. 292 - 296 *3o3 folgg Degeraxeo Hist* eonipdes Systemes dc philoscphie Tem I, Ch. TI.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1835 | | pagina 83