39
de het volk te verleiden en te verblindendan
hetzelve te verlichten en te verbeteren. De an
dere hield zich bezig met afgetrokkene bespie
gelingen nuttelooze onderzoekingen, en losse
gissingen omtrend de natuur der dingen. Een
derde leerde eene wijsgeerte, welke ot'de zede
lijkheid verwoestte ot' met dezelve in geene he
trekking stond, of zeer weinig berekend was op
den wezenlijken toestand der menschen. Alleen
de eenige Socrates (J), en weinigen, diemin
of meer zijne voetstappen volgden, pasten de
wijsgeerte toe op bet menscl elijke leven tracht
ten haar dienstbaar te maken ter bevordering
vanlic.it en gelukzaligheid en rigtten hare beoe
fening naar de wezenlijke hel oeften der men
schen. Doch niet ver Luiten hunne scholen ver
spreidde zich het door hen ontstokenlicht. Wei
nigen slechts konden zich met hunne schriften
en hun onderwijs bekend maken. Over het al
gemeen waren dus de Wetenschappen, welke
het meest wie; den beoefend en gekend ten tijde
van
(o) Het zonde overtollig zijn hier de verdiensten van dezen
grooten man brepdvoerig te roemen. Oude en nieuwe schrijvers t
genoeg hij allen hekendhebhen dezen eerwaardigsten van alle
Grieks<-he wijzen regt laten wodrivaren en aangetoond, welke groo—
te diensten hij zelf en door /ijne leerlingen aan de wijsgeerte heeft
bewezen. Men vergelijke hier voor het overige Xkï.ophok me-
morab. Socratis iv 7. rj-imiard plan des Stijtersder Chtistl
rëlig 4e aiisg, s. 292 - 296 *3o3 folgg Degeraxeo Hist*
eonipdes Systemes dc philoscphie Tem I, Ch. TI.