104 en bedrijvige huismoeder met het zinnebeeld van waakzaamheid en trouw aan hare zijde. Zij drukt tegen haren boezem een paar appels, het Germaan- sclie symbool der moederborst, ter aanduiding van hare teedere en zorgende liefde. Eu zou staat zij tusschen Neptunus en Hercules, d. i. tusschen zee en hemelen biedt den stervelingen een over vloed van gaven uit het dierenrijk en plantenrijk tevens, die hier door de zwijnen en de gevulde va zen worden afgeschetst. Zóó is alles duidelijk. PI. Vil. n°. 15 roept, schoon met eenige veran dering, dezelfde denkbeelden voor den geest. Ook daar vinden wij op de zijkanten Neptunus en Her cules, een gevulde ooftschaal en een zwijnshoofd tusschen brooden: ook daar worden hond en vrucht- schaal in de onmiddellijke nabijheid der Godin ge vonden. Maar zij zelve is gezeten, en het schip door een voetbankje vervangen, terwijl er geniën boven haar zweven welke men of voor overwinning, uitredding en vrede kan houden; of anders aanzien voor eene Romeinsche voorstelling van Gna en Fvl- la, (genade en volheid), de gezellinnen van Frig- ga, die meermalen den zetel van Odi n Hlidskialf) beklimt om op deuzelven de lotgevallen en de be drijven der menschen te leeren kennen. DevoorstellingenopPl.lV n°. 8IX. 17; XI. 19; XII. 20, 21 enz. hebben niets dat hiermede strijdt, of niet van zelf uit het reeds aangevoerde kan ver klaard worden. Alleenlijk worden de symbolen voortgaande eenvoudiger. De Godenbeelden ver dwijnen. Cornua copiae of plantgewassen (waar-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1845 | | pagina 184