174 sclien wordt al sterker en sterker, naar mate men dc verschillende borigten aangaande de Keltische en Germaansche Hercules-vèreering vergelijkt en met elkander in overeenstemming brengt. Men houdt wel vrij algemeen den Hercules Saxanus voor den beschermer der steengroeven, en dus voor eenen zeer plaatselijken patroon; doch de steller dezer verhandeling betwijfelt, en zoo hij meent op goede grondende juistheid dezer voors telling. Wit ie ui vd van Corbet/ in Weslfalenzelf een Saxer uit de 10e eeuw, verhaalt van de oude Saxers dat zij aan hunnen God offerden effigie colum- narum imitantes Herculem, loco Solis, quem »les genoemd is; dat zijne 12 werken de 12 teekenen van den «dierenriem uitdrukken; en dat knods en leeuwenhuid zinnebeel- den waren van de ongelijkheid van haren loop en van haren gloed wanneer zij zich in het teeken van den Leeuw bevindt (hetgeen voor 4000 jaren het geval was). Macrobiüs Saturnal Lib. I; c. 20 zegt: Sed nee Hercules a substantia solis alienus «est, quippe Hercules ea est solis potestas, quae humano generi virtutem ad similitudinem praestat Deorum. Et reveraller- «culem solem esse vel ex nomine claret. HpctnXng eniiu quid aliud est, nisi id est, aëris nXeogquae porro alia aëris gloria est, nisi solis illuminatiocuius recessu profunditate occulitur tenebrarum? Praeterca sacroruin adininistrationes apud Aegyptios multiplici actu nmltiplicem Dei asserunt potestatem significantes Herculem hunc esse tcv £f 7rcl(ti nail ^ict 7rctVT6dV ««A/Of*" Ook Nonnus DionysLib. 40, noemt hem agpo^Jroovct y CLVCLY-Tct <5rvpo£j op^/ctjuov kcfjuov y PoRPUi'Rius be hoort tot de eeuw waarin de Zeeuwsche ex voto's werden gebragt. Men leert dus door hem de beschouwingswijze van dien tijd ken nen en ziet, hoe de beeldhouwers er toe komen konden om eenen buitenlandschen zonnegod, die niet met Apollo kon vergeleken worden, onder het beeld van Hercules voor te stellen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1845 | | pagina 194