186
om de overtuiging te verwekkendat hij bij dezen
in hooge eere heeft gestaan en niet gemakkelijk
uit de harten der menschen verdreven is geworden.
Van Humbert, den medgezel van Amandus, wordt
gemeld, dat hij de Neptunus-vereering verstoorde
te Deurne of Doorne hij Antwerpen en er het
klooster van den II. Fredegandus stichtte Quorcolo-
dora geheeten, hetwelk in het bezit was van de
Burgtkcrk te Antwerpendoch in de 9e eeuw door
de Noormannen verwoest werd Met de invoe
ring van het Christendom in Braband en Limburg
was evenwel de Neptunus-vereering niet vernietigd
geworden. Een merkwaardig bewijs voor hare be
paalde voortduring aldaar, nog indel2eeeuw, vindt
men in het Chronicon abbatiae S. Trudonis van Ru-
dolphus, op het jaar 1133, overgenomen door J.
Grimm in zijne Deutsche Mythologies. 1581622).
Ook in Vlaanderen bestond die eerdienstwant Eli-
gius tegen de afgoden ijverende noemt allereerst Nep-
tunus (vg. hl. 172). Dit is ook waarlijk in het ge
heel niet vreemdwant de gesteldheid des lands leidde
ervan zelf toe. De vraag blijft intusschen had men
die vereering overgenomen van de Romeinen of be
hoorde zij tot het godsdienstig geloof der ingezete-
1) Vg. C. Scrib.vnii, orig. Aatvp. 57. Grammaye Anlv
p. 13, Miraei, donat. piar., Tom. I., p. 10.
2) De overlevering, dat de bouwmeester van del. Vr. Kerk te
Antwerpen, even als die van de L. Vr. Kerkte Utrechtinden
arbeid werd gehinderd door eene wel, die slechts met ossenhuiden
was te stoppen, schijnt al mede op een laatste ofier aan den water
god te doelen.