186 om de overtuiging te verwekkendat hij bij dezen in hooge eere heeft gestaan en niet gemakkelijk uit de harten der menschen verdreven is geworden. Van Humbert, den medgezel van Amandus, wordt gemeld, dat hij de Neptunus-vereering verstoorde te Deurne of Doorne hij Antwerpen en er het klooster van den II. Fredegandus stichtte Quorcolo- dora geheeten, hetwelk in het bezit was van de Burgtkcrk te Antwerpendoch in de 9e eeuw door de Noormannen verwoest werd Met de invoe ring van het Christendom in Braband en Limburg was evenwel de Neptunus-vereering niet vernietigd geworden. Een merkwaardig bewijs voor hare be paalde voortduring aldaar, nog indel2eeeuw, vindt men in het Chronicon abbatiae S. Trudonis van Ru- dolphus, op het jaar 1133, overgenomen door J. Grimm in zijne Deutsche Mythologies. 1581622). Ook in Vlaanderen bestond die eerdienstwant Eli- gius tegen de afgoden ijverende noemt allereerst Nep- tunus (vg. hl. 172). Dit is ook waarlijk in het ge heel niet vreemdwant de gesteldheid des lands leidde ervan zelf toe. De vraag blijft intusschen had men die vereering overgenomen van de Romeinen of be hoorde zij tot het godsdienstig geloof der ingezete- 1) Vg. C. Scrib.vnii, orig. Aatvp. 57. Grammaye Anlv p. 13, Miraei, donat. piar., Tom. I., p. 10. 2) De overlevering, dat de bouwmeester van del. Vr. Kerk te Antwerpen, even als die van de L. Vr. Kerkte Utrechtinden arbeid werd gehinderd door eene wel, die slechts met ossenhuiden was te stoppen, schijnt al mede op een laatste ofier aan den water god te doelen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1845 | | pagina 206