201 tegen drie aan lietslrand. In't gebergte ging Skade rond niet boog en pijlen en belaagde zij bel wilddoch aan hel strand werd dit wapentuig ter zijde gelegd. De mythe is niet moeijelijk te verklaren. De dochter van den bergreus is het zinnebeeld ce- ner krachtige rivier, die, na zich langen tijd lus- schen heuvelen en door wouden te hebben voort gespoed, zich eindelijk met de zee vereenigt. De met helm en panlsier gedekte Skade gelijkt reeds naar de Pallas der Piomeinendie in Briltannie als bronverdedigster voorkomt. Als dochter van den Hrimturs (Alpenreus), kan Skade beschouwd worden als de Scald is Dea, de Godin der Schelde, die destijds innig verwant was met den Hrin (den grootvorst van Europa's stroomen), cn in F"laande- ren en Zeeland als hoofdrivier van Belgieniet voor bij gezien kon worden. De naam Burorina, afge leid van burlor, borne, Iron, en rineryn komt hiermede wél overeen. En bedriegen wij ons niet groolelijks, dan is uit haar de Sle. Wal- bürgis ontstaan, die in de eerste eeuwen na de invoering van het Christendom zoo boog in eere werd gehoudenen aan de boorden der Schelde liet eerst schijnt geëerd te zijn geworden, in plaats van dat hoogere wezen dat Ei.igius aanduidde als Minerva, omdat baar naam naar deze sospitatrix urlium of henenwees of schijnt te wijzen. Gra.ii- maye van de oude Godenvereering in zijne vader stad- Antwerpen sprekende, zegt trouwens, dat Mars hun hoofdgod was geweest, maar dat men dezen eene Pallas had toegevoegd, »cui\Valbur-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1845 | | pagina 221