204 Reuvens meende, dat men liet alleen met liet oude beeld in de abdij van St. Germain des yrez te Parijs (in 1514 afgebroken) kon vergelijken. Dit werd uilgegeven voor eene Isis Maar bet Ant- werpsche beeld is onzes inziens geene Isis. Het mist bet kenmerkende van deze, de schoone, los hangende en sierlijke vlechten, door welke zij de lievelinge was der sexe, terwijl tevens de slangen gordel ontbreekt. Het haar is opgebonden of met eene eenvoudige kap bedekt, en even als bij het Domburgsche beeld op den linker zijkant van n°. 16 zijn het bovenlijf en de armen naakt. De banden kruiswijze liggende over het onderlijf omvallen een voorwerp, dat niet te bestemmen is. Van bo ven de heupen af is het ligchaam bedektdoch het kleed heeft geene sieradenten ware men eene gesp op den gordel als zoodanig wilde beschouwen Wie kan het voorslellcu Wij willen het nagaan. Ook de kleuren hadden oudtijds beteekenisen gelijk de lichte op de hemelsche voorwerpen be trekking haddenzoo wezen ook de donkere naar de benedenwereld heen. Bij de Romeinen kende men de zwarte Ap h rodi te (Melanis)de zwarte Diana (de Efesische)de zwarte Ceres en hare donkerbruine dochter Proserpina. In denoord- sclie mythologie vinden wij Hela of Heil ia de be- Ziet Martin, Tom. II, p. 135 suiv. 2) Het mummie-vormige bruine beeld, uit ijzer-erts en cement vervaardigd, dat in 1842, bij den tempel der Dea Sandraudiga gevonden is, (Zie IN'yhoffs BijdragenD. IV, bl. 161) ontvangt uit het hier gezegde welligt ook eenige opheldering.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1845 | | pagina 224