257
die nu beter vatten dan door haar af te leiden van de
aloude godsdienstbegrippen Niet alle zout toch
werd op denzclfden prijs gesteld. In Egypte gaf
men de voorkeur aan heigeen bereid werd bij den
tempel van Jupiter Amnion; en de Israëliet gaf
ze aan de gezuiverde potasch of salpeter(Exod.
XXX, 35) welke de Feniciers uitvoerden. XJit de
aangehaalde regels van Ovinius blijkt, dat men te
Rome wederom de voorkeur gaf aan eene zout-
soort, sal purum genaamd. Wat vreemds derhalve
dat de Germaansclie stammen al mede een zout ver
langden van bepaalde bereidingen bij alle heilig ge
achte handelingen het schitterende zilzout bezig
den dat in een heilig geschat oord vervaardigd
was geworden door de vereeuigde werking van strij
dige elementen! Zij hechtten trouwens beteekenis
aan het zout, en nog is het bijgeloovig denkbeeld
der Ouden niet geheel vergelen, dat het storten van
zout en het omverwerpen van het zoutvat onheil
spellende voorleekenen waren en het verbreken van
vriendschappelijke betrekkingen aankondigden. Mis
schien is dat een uitvloeisel van offeranden bij pleg-
lige verbindtenissengelijk het brood en zout eten,
bij zekere regtsgedingen eenesoort van Gods-oordeel
was; want Belgen en Nederlanders stonden een
maal in het geloof, dat geen schuldige zonder na
deel zekeren onder gebeden en vervloekingen be
reiden deegklomp kon nuttigen. Be verbazende
uitgebreidheid, welke deze tak van nijverheid vroe
ger in Zeeland bezeten heeft, is bij deze opvatting
dan ook minder bevreemdende. Men weet waar-
17