35
aanspraken van beide eilanden op liet bezit van
den zetel der TV'erthusoereering verklaren. Boven
dien beeft Saxo voorbeelden bewaard van latere
koningen die bij de Isora of Isefiord gekozen en
gehuldigd werdent. w. ILvrald YI. en Hot-
koningsgeslachten uit Azië en maakte hij zich met geweld meester
van het land. Hij kwam uit Saxen stichtte eerst een rijk waar
van Fünen het middelpunt zou uitmaken en droeg het bewind
over hetzelve op aan zijnen zoon Skiold naar wien de latere
Deen.sche Vorsten Skioldy?igcr genoemd werden. De rijken welke
hij aan de overzijde der Baltische zee bemagtigdenoemde hij No-
regurhetwelk aan Sesiing kwam en Siiithiotwaarover hij aIygüi
stelde. P. E. Müller Critisk undersögelse of Danemurks og Nor-
ges Sa.gnJiisi.orieKopp. 1323, gispt zoodanig gebruik der Sagen
voor de Geschiedenisen zegt dat er bij de voorgeslachten vol
strekt geene herinnering aan vreemden inval bestond. Op gelijke
wijze sprak reeds Stchb, Abhandl. uber nordisclie alterthümerBer
lin 1817; en zij zijn gevolgd door Mone,I, s 231, en vooral door
C. F. Koeppeüï Literarische Einleituny in die Nordische Mytholo
gieBerl. 1837. Ofschoon ik die geleerde mannen in de hoofd
zaak bijval en gaarne toestem, dat sommige ouderen te ver zijn
gegaan en er geene samenhangende oude geschiedenis van het
Noorden uit de aloude volksgezangenis op te maken; zoo schijnt
mij toch ook deze verwerping van alle geschiedkundige bestand-
deelen in dezelve te algemeen, en meer in het belang van een
aangenomen stelsel dan overeenkomstig de waarheid. De eersten
hebben dan ook een tegenstander gevonden in den Baron Dmcic-
inck ïïolmfeli), über die Ansichten von der Nordischen Vorzeit
als algemein-histarische Vorarbeit sur Erklarung der Nordischen
MythenCopp. 1329, s. 51 ff. Mythe en Sageof Godenleer
en geschiedkundige overlevering, liggen in de gedenkstukken der
middeleeuwen zoo doormengddat het voor alsnog onmogelijk
schijnt beide geheel van een te schiften. Wanneer echter, gelijk
in dit gevalde Sagen zoo wel overeenstemmen met andere ge
heel onafhankelijke berigten, dan strekken zij tot bevestiging van
dezeen dan mogen zij gebruikt worden als hulpmiddelen om
licht in de duisternis te verspreiden. Meer mag ik er hier niot
van zeggen ten einde niet van het onderwerp af te dwalen.