47
alvorens de rijpe schoof wordt ingezameld draagt
niet de moeder hare vrucht eenen gelijken tijd
kring bij zich eer het kind ter wereld komt?
Verder te gaan wagen wij evenwel ook hier niet
maar voegen er nog alleen bij dat naar de beriglen
al deze offers eerst in het gemeen aan alle Goden
werden aangebodendaarna afzonderlijk aan ieder
van hen. Wat aan hemd- of lichtgoden gebragt
werdnoemde men Froblothetgeen den overigen
geheiligd was heette men Alfblot. Men bespreng-
de het heiligdom met het bloed der slagtoffere;
vooral werd het bloed van paarden tot dat einde
gebezigd en hiervoor opgevangen in schalen van
sponzen voorzien Lauterbollerne genaamd. Voorts
werden er maaltijden gehouden van het offer-
vleeschwaarbij de beker of drinkhoorn lustig
rondging. Men dronk ter eere van Odia Niord
Freïa enz. terwijl de kloeksten inzonderheid nog
bovendien den Bragebeggere of Minde ledigden ter
gedachtenis van vorsten en helden.
Uit dit een en ander is ten opzigte van Zeeland niets
op te maken, want het biedt volstrektgeenepunten
tot vergelijking: en dit alzoo zijnde meent desteller
dezer regelen dan ookhet boven dit Hoofdstuk gezet
te bewezen te zijn, t. w. dat Seeland'* oude gedenk
stukken enz. weinig of niets kunnen bijdragen tot
de kennis van de Godsdienstleer der aloude Zeelan
ders.