89
gesproken, en zijn dus gemakkelijk hier te lande in hou enz.
overgegaan. Daar liet nu geen betoog behoeft, dat gemhem,
heim, een huis, een verblijf of eene plaats beteekent, zoo zal
ons Hondegem (of Huuslegem) letterlijk door offerplaats kun
nen vertaald wordeneven als door Buddingh Ilunslo als
offerlo, Uoiuhluer als offerlaer enz. wordt aangewezen1), en mag
men dan met de meeste waarschijnlijkheid den Luycxberg voor
de offerplaats houden, waaraan die streek den naam van Ilon-
ilegem heeft ontleend.
Men vond zoodanige offerplaatsenvolgens de berigten van
alle oudheidkundigensteeds in het midden van heilige wou
den of bosschen, en dit zal dus ook wel het geval zijn geweest
met onzen Vliedberg: naar alle waarschijnlijkheid is het
bosch van de tegenwoordige buitenplaats Noordhout, thans
het eigendom van Mr. P. N. Schorer, nog een overblijfsel
van het vroegere heilige woud. Dit bosch is van den Luycx-
berg niet verder dan ongeveer 310 Ned. ellen verwijderd, en
zal zich in vorige tijden ten westen over geheel Hondegems
ambacht en welligt verder uitgestrekt hebbenals wanneer de
aangewezen offerplaats in liet midden van het woud zal gele
gen zijn geweest. De gesteldheid van het bosch van Noord
hout, dat ik sedert vijftig jaren ken, had mij vroeger dikwerf
doen vermoeden, dat men daar nog eene van die weinige
plaatsen in Walcheren vond, waarvan de grond zich ongeroerd
in den oorspronkelijk® staat bevond, en de gissing dat het
nog een overblijfsel van het heilige woud is, wordt daardoor
versterkt.
Na de invoering toch van het Christendom in deze streken
zijn de plaatsen, aan de heidensche eerdienst gewijd, aan de
Christelijke geestelijkheid overgegaan 2); men vindt daar
van het bewijs in het bouwen van kerkenwaar vroeger tem
pels of andere heidensche dienstplaatsen aanwezig warenen
4) Buddingh, als voren, bl. 324.
2) Dressf.lhuis, de Godsdienstleer der aloude Zeelanders.