345 ghynck hy Maecüs aldaer ten huyse, vinden de voirn mansparsoen en herdoper genaempt Daemds lynewever van zynen ambochte de welcke vuytleggende het evangelie, spraek van diverse materien eïï onder anderen van t waerde heylege sacrament; zeggende angaende dien, ghy weet wel wat daer of es, ontdeckende voirts de selve Daemds dat de ghemeene kersten broeders voornemen hadden inne te neemen eenige steden in Hollant, te weten Amsterledam en eenige andere plecken in Waterlandt, begeerende datze mede opwarts coïnen wilden en den hoop vermeerderendaer hy mare' noch de anderen daer present niet inne en wilden consenteren. Ende naer dat hy daer geweest hadde omtrent twee vuyren ghync van daer zo dat hy nieten weet watter meer gehandelt of getracteert wert, dathynietmin zedert verstaen heeft van een Anthonis de cordewagencruyder alias schele Theunken dat op die tyt hy Anth. en Hansken de schalie- decker beide herdoopt werden. Zeyde voirts dat ontrent 3 jaeren geleden hy oïne gegaen en ver keert heeft met eenen Jacob de Grave cleermaker, die hem geinstru- eert heeft dat geloovende men behoirde hem te laten verdopendat men Godt behoirde te biechten eïï niet den priester, datter gheen vaghevier en es dat oic Godt almachtich int sacrament des outaers niet en es in vleesche noch in bloede, in welcke voors. opinie, t weten vander biechte en vaghevier hy Marcus lyde geweest te hebben meer dan een jaer. Ende als van t sacrament des oultaers en doopsel omtrent een half jaer. Maer nu tertyt, badt [beter gevoelde ende van ander opinie ende geloove te wezen. Gevraecht naer de statuere en abituacie van den voirïï Daemds autvvoirde dattet een jonck man was met eenen bruynen baertaenhebbende eenen grauwen rock en zwarte bonette. Daemus. Deze wordt ook genoemd in de examinatie van Jan Pietersz (zie bl. 250). Volgens te Watek, Reformatie van Zeeland, bl. 8, heeft hij te Middelburg gedoopt. Blaupot ten Cate Geschiedenis der doopsgezinden in Rolland enz. Ibl. 11 gist dat hij dezelfde zal geweest zijn als Damas Jacobsz van Leyden (Brandt, Historie der reformatie, bl. 133). Dezen leeren wij door Nippoi.d David Joris van Delftin Niedners Zeitschr. 1863, p. 92 kennen als „ein junger Gesell von zwanzig Jahren, unverheirathetwiedertauferischer Mei- „nung batte aber David Jomsnie gesehen;" volgens p. 42 echter had hij David Joris de handen opgelegd. In onze akte is Damus desgelijks een joncle man maar hij wordt een linnenwever genoemd, terwijl Damas op de lijst door Nip- pold medegedeeld (p. 88) als barbier voorkomt. Archief VI. 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1866 | | pagina 255