345
ghynck hy Maecüs aldaer ten huyse, vinden de voirn mansparsoen
en herdoper genaempt Daemds lynewever van zynen ambochte
de welcke vuytleggende het evangelie, spraek van diverse materien eïï
onder anderen van t waerde heylege sacrament; zeggende angaende
dien, ghy weet wel wat daer of es, ontdeckende voirts de selve
Daemds dat de ghemeene kersten broeders voornemen hadden inne
te neemen eenige steden in Hollant, te weten Amsterledam en eenige
andere plecken in Waterlandt, begeerende datze mede opwarts coïnen
wilden en den hoop vermeerderendaer hy mare' noch de anderen
daer present niet inne en wilden consenteren. Ende naer dat hy
daer geweest hadde omtrent twee vuyren ghync van daer zo dat hy
nieten weet watter meer gehandelt of getracteert wert, dathynietmin
zedert verstaen heeft van een Anthonis de cordewagencruyder alias
schele Theunken dat op die tyt hy Anth. en Hansken de schalie-
decker beide herdoopt werden.
Zeyde voirts dat ontrent 3 jaeren geleden hy oïne gegaen en ver
keert heeft met eenen Jacob de Grave cleermaker, die hem geinstru-
eert heeft dat geloovende men behoirde hem te laten verdopendat
men Godt behoirde te biechten eïï niet den priester, datter gheen
vaghevier en es dat oic Godt almachtich int sacrament des outaers
niet en es in vleesche noch in bloede, in welcke voors. opinie, t weten
vander biechte en vaghevier hy Marcus lyde geweest te hebben meer
dan een jaer. Ende als van t sacrament des oultaers en doopsel
omtrent een half jaer. Maer nu tertyt, badt [beter gevoelde ende van
ander opinie ende geloove te wezen. Gevraecht naer de statuere
en abituacie van den voirïï Daemds autvvoirde dattet een jonck man
was met eenen bruynen baertaenhebbende eenen grauwen rock en
zwarte bonette.
Daemus. Deze wordt ook genoemd in de examinatie van Jan Pietersz
(zie bl. 250). Volgens te Watek, Reformatie van Zeeland, bl. 8, heeft hij te
Middelburg gedoopt. Blaupot ten Cate Geschiedenis der doopsgezinden in
Rolland enz. Ibl. 11 gist dat hij dezelfde zal geweest zijn als Damas Jacobsz
van Leyden (Brandt, Historie der reformatie, bl. 133). Dezen leeren wij door
Nippoi.d David Joris van Delftin Niedners Zeitschr. 1863, p. 92 kennen als
„ein junger Gesell von zwanzig Jahren, unverheirathetwiedertauferischer Mei-
„nung batte aber David Jomsnie gesehen;" volgens p. 42 echter had hij David
Joris de handen opgelegd. In onze akte is Damus desgelijks een joncle man
maar hij wordt een linnenwever genoemd, terwijl Damas op de lijst door Nip-
pold medegedeeld (p. 88) als barbier voorkomt.
Archief VI. 17