46 Walcheren is heden nog in vier water-ringende vijf am bachten, oost-, zuid- en westwater-ring verdeeld welke oudtijds vier op zich zelve liggende ligchamen uitmaakten. Deze om standigheid, moeilijk te gelooven door menschen die de oud heid niet doorkropen heb oen, is echter eene zekere daadzaak, om dat men niet alloen de namen der kanalen welke tusschen de water-ringen heen liepen maar ook verscheiden der dammen door welke de water-ringen aan eikanderen zijn gehecht in de oude acten van Walcheren aantreft, en op het terrein aan kan wijzen. Boven en behalven dat verscheidene omstan digheden, bij welke nu niet stil kan gestaan worden, dit feit zeker maken. In die kanalen althands vindt men de frappant- ste partijen hayman- en vrijland welke in Walcheren bekend zijn als 1°. de haymanlanden bewestenbezuiden en benoorden de stad Middelburg, niet minder dan 668 gem., 213 roed. uitgestrektheid opleverende 2°. de vrijlanden van de zoogenaamde twaalf honderd ge meten in Serooskerke, bevattende 591 gem., 124-| roed. ■3°. liet Ames tem tusschen de dijken van de oude haven van Middelburg, van hetwelk de uitgestrektheid onbekend is. Alvorens bij elke van deze partijen stil te staan dient er eene tegenwerpingwelke men opperen kanaangevoerd te worden. Namelijkmen zal zeggen de inhoud van de ka nalen tusschen de vier wateringen is grooter dan de boven aan- geteekende partijen, waarom is dan de resterende inhoud dier kanalen mede geen hayman land Yeel was er tot solutie 3) Poppendam, Langendam, Bree of Brigdam, Leeuwendam enz. s) Solutie onder anderen dat het ambacht Popkensburggezegd St. Laurens geen kaveldijk of kramwerk in de oostwatering onderhield, OrdonnWalch. 1559 24) hetgeen onwedersprekelijk zijnen oorsprong daaraan verschuldigd is dat ge meld ambacht poldersgewijs in de Waal is bedijkt geworden en zoo doende zijn eigen dijk te onderhouden had. Die dijk raakte droog door het Stapelhof eti verdere deelen van Ser-roo'skerke en daardoor werd Popkensburg van het onder houd bevrijd. De 895 gein., 2151 roed. schotbare landen bleven zoodanig tot dat de dijkpenningen egaal geïntroduceerd zijn geworden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1866 | | pagina 46