46
Walcheren is heden nog in vier water-ringende vijf am
bachten, oost-, zuid- en westwater-ring verdeeld welke oudtijds
vier op zich zelve liggende ligchamen uitmaakten. Deze om
standigheid, moeilijk te gelooven door menschen die de oud
heid niet doorkropen heb oen, is echter eene zekere daadzaak,
om dat men niet alloen de namen der kanalen welke tusschen
de water-ringen heen liepen maar ook verscheiden der dammen
door welke de water-ringen aan eikanderen zijn gehecht in
de oude acten van Walcheren aantreft, en op het terrein aan
kan wijzen. Boven en behalven dat verscheidene omstan
digheden, bij welke nu niet stil kan gestaan worden, dit feit
zeker maken. In die kanalen althands vindt men de frappant-
ste partijen hayman- en vrijland welke in Walcheren bekend
zijn als
1°. de haymanlanden bewestenbezuiden en benoorden
de stad Middelburg, niet minder dan 668 gem., 213 roed.
uitgestrektheid opleverende
2°. de vrijlanden van de zoogenaamde twaalf honderd ge
meten in Serooskerke, bevattende 591 gem., 124-| roed.
■3°. liet Ames tem tusschen de dijken van de oude haven
van Middelburg, van hetwelk de uitgestrektheid onbekend is.
Alvorens bij elke van deze partijen stil te staan dient er
eene tegenwerpingwelke men opperen kanaangevoerd te
worden. Namelijkmen zal zeggen de inhoud van de ka
nalen tusschen de vier wateringen is grooter dan de boven aan-
geteekende partijen, waarom is dan de resterende inhoud dier
kanalen mede geen hayman land Yeel was er tot solutie 3)
Poppendam, Langendam, Bree of Brigdam, Leeuwendam enz.
s) Solutie onder anderen dat het ambacht Popkensburggezegd St. Laurens
geen kaveldijk of kramwerk in de oostwatering onderhield, OrdonnWalch. 1559
24) hetgeen onwedersprekelijk zijnen oorsprong daaraan verschuldigd is dat ge
meld ambacht poldersgewijs in de Waal is bedijkt geworden en zoo doende zijn
eigen dijk te onderhouden had. Die dijk raakte droog door het Stapelhof eti
verdere deelen van Ser-roo'skerke en daardoor werd Popkensburg van het onder
houd bevrijd. De 895 gein., 2151 roed. schotbare landen bleven zoodanig tot
dat de dijkpenningen egaal geïntroduceerd zijn geworden.