224
gehoorsamen eïï eeve te biedendat men haer gebreecken oock
schoon siende, deselve moet bedecken met eerbiedinghe en danck-
baerheyt om de waerdicheyt van haer ampt, en om de weldadendie
wy uyt haer bedieninghe ontfangen en genieten. Hiermede en wert
den kkedienaers geensins benomen de Magistraten uit Godts Woort
te vermanen tot haer ampt en te waerschouwen jegens alderley son-
densoo sy iedts particuliers in haer actie meynen te remarqueren
deselve daervan int particulier discretelyck en eerbiediglyck te ver
manen tot haer ampt en te waerschouwen. Maer alleenlyck wert
haer benomen den middelom den magistraten by het gemeene
volck in quaede opinie te brengen en deselve te discrediteren, waer-
uyt niet en can volgen als ongehoorsaemheyt en seditie, alsoo het
gemeene volck niet en is geauthoriseert om al sulcke gebreecken te
rechten, waer jegens niet en doen dan Prophetendie Koningen
en Princen vermaent hebben van haer fautenalsoo deurgaens de
selve sulcx hebben gedaen niet voor den volckemaer alleen int
particulier, en wanneer sy sulcx gedaen hebben voor den volcke,
tselve is geweest uyt kracht van een sonderlinghe en extraordin.
beroepinge, die met geen meerder reden en mach getrocken wer
den in exempel als het faict van priester Jehoiada die de godde-
loose koninginne heeft doen ombrengen. 2 Keg. 11.
De reden van het derde can uyt het voorgaende genouch werden
afgenomen alsmede uyt Godes woort, daer geseyt wert dat die macht
selve, die den Apostel was gegeven, alleenelyck is gegeven tot stich-
tinge, 2 Cor. 10 8en dat Godt geen Godt en is van verwarringe
maer van vrede, 1 Cor. 14: 33. Nu dan de Magistraten souden
moeten rekenschap doen van haere actiën aen den dienaer van kke,
twelck immers noch stichtelyck nochte ordentelyck soude syngelyck
D. Gomarus in syn voorgaende tractaet seer wel remarqueertdaer
hy seghtdat het onbehoorlyck en onredelyck is, dat de redenen
en daden van overhedenwiers boucken duyster syn om lesenwer
den ondersochtgevisiteert en geoordeelt en dat in dier vougen
schuldige eere en gehoorsaemh'. benomen werden tot Godes oneere
en tot het verstoringe van het gemeentebeste, waeruyt (soo hy seydt)
soude volgen, dat de Overh.n te vergeefs van wysen en alm. Godt
waren ingestelt. De passagiën die hier tegens werden geallegeert,
soo van Matth. 18 als andere, syn teenemael deselve dewelcke by
Bellarminiïï en Boroniïï syn geallegeert geweest jegens de Vene-
tianen, en by verscheyde treffelycke theologanten genouchsaem syn
beantw. waerop te onnoodiger is te justifieren, alsoo dabsurditeyt van