224 gehoorsamen eïï eeve te biedendat men haer gebreecken oock schoon siende, deselve moet bedecken met eerbiedinghe en danck- baerheyt om de waerdicheyt van haer ampt, en om de weldadendie wy uyt haer bedieninghe ontfangen en genieten. Hiermede en wert den kkedienaers geensins benomen de Magistraten uit Godts Woort te vermanen tot haer ampt en te waerschouwen jegens alderley son- densoo sy iedts particuliers in haer actie meynen te remarqueren deselve daervan int particulier discretelyck en eerbiediglyck te ver manen tot haer ampt en te waerschouwen. Maer alleenlyck wert haer benomen den middelom den magistraten by het gemeene volck in quaede opinie te brengen en deselve te discrediteren, waer- uyt niet en can volgen als ongehoorsaemheyt en seditie, alsoo het gemeene volck niet en is geauthoriseert om al sulcke gebreecken te rechten, waer jegens niet en doen dan Prophetendie Koningen en Princen vermaent hebben van haer fautenalsoo deurgaens de selve sulcx hebben gedaen niet voor den volckemaer alleen int particulier, en wanneer sy sulcx gedaen hebben voor den volcke, tselve is geweest uyt kracht van een sonderlinghe en extraordin. beroepinge, die met geen meerder reden en mach getrocken wer den in exempel als het faict van priester Jehoiada die de godde- loose koninginne heeft doen ombrengen. 2 Keg. 11. De reden van het derde can uyt het voorgaende genouch werden afgenomen alsmede uyt Godes woort, daer geseyt wert dat die macht selve, die den Apostel was gegeven, alleenelyck is gegeven tot stich- tinge, 2 Cor. 10 8en dat Godt geen Godt en is van verwarringe maer van vrede, 1 Cor. 14: 33. Nu dan de Magistraten souden moeten rekenschap doen van haere actiën aen den dienaer van kke, twelck immers noch stichtelyck nochte ordentelyck soude syngelyck D. Gomarus in syn voorgaende tractaet seer wel remarqueertdaer hy seghtdat het onbehoorlyck en onredelyck is, dat de redenen en daden van overhedenwiers boucken duyster syn om lesenwer den ondersochtgevisiteert en geoordeelt en dat in dier vougen schuldige eere en gehoorsaemh'. benomen werden tot Godes oneere en tot het verstoringe van het gemeentebeste, waeruyt (soo hy seydt) soude volgen, dat de Overh.n te vergeefs van wysen en alm. Godt waren ingestelt. De passagiën die hier tegens werden geallegeert, soo van Matth. 18 als andere, syn teenemael deselve dewelcke by Bellarminiïï en Boroniïï syn geallegeert geweest jegens de Vene- tianen, en by verscheyde treffelycke theologanten genouchsaem syn beantw. waerop te onnoodiger is te justifieren, alsoo dabsurditeyt van

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1869 | | pagina 260