wersstraat. Sint-Baeiible (Barbara) was de patrones der onvrije Sluische "Vleeschhouwers. Haar altaar stond in de Onze-Vrou- wekerk. Sint-Jakob was de patroon der vrije Vleeschhouwers die in de evengenoemde kerk eene kapel hadden. 1 48 (■52). q. He Huizin ge van het geslacht De Baanst. Den lil'-" October 1492, werd vóór Sluis het vre desverdrag gesloten tusschen hertog Ai.bkecht van Saksen in naam van den Roomschkoniug Maximiliaan en Rii.ips van Kleef lieer van Ravesteiu enz. In het tiende artikel van dit verdrag werd bepaalddat die van Sluis van Oostende en van Kadzand op dat oogenblik binnen Sluis of er geweest zijnde binnen den tijd van 't beleg zouden betalen aan Gui 1 Wij hebben reeds op verschillende plaatsen de beschermheiligen van verschil lende Sluische ambachten en neringen opgegeven. Bij onze nasporingen is ons nog het volgende geblekendat hier verdient opgenomen te wordenSint-Cris- ptjn en Sint-Crispiniaan warengelijk bijna overalde patronen der corde- waniers (schoonmakers)hunne kapel stond in de Sint-Janskerk. Sint-Logier was de beschermheilige der eousseeppers of kousenmakers; zijn altaar stond in evengenoemden tempel. Ben laatsten Augustus 1523 werden de droogscheerders (lakenscheerders) onder de consscheppers gesteld, Sint-Cosmus en Damiaan waren, gelijk overal, de patronen der baardemakersd. i. barbiers, die tevens bloedlaters waren. SrNT-Eiooi was die der smeden; de kapel, aan hem gewijd stond in de Onze-Vrouwekerk. Sint-Adriaan was de patroon der timmer lieden; men vereerde hem in de Onze-Vrouwekerk. Ook was hij gelijk wij vroeger zagendie der arbeiders van den Sint-Jansdamdie een altaar aan hem gewijdin de Sint-Janskerk hadden. Sint-Vincent was de beschermhei lige der fruiteniers of fruitverkoopers. Sint-Antonius die der brouwerspot tenbakkers en wielmakers. Later was Sint-Cathakina de patrones der wiel- werkerswiel- of wagenmakers. Sint-Lenaard (Leonard) was de bescherm heilige der scheppersknapen of kleermakersgezellen; zijn altaar stond in de Sint-Janskerk. Sint-Michiel de patroon der breikens of winnebroodend. i. de dragers der vischmandenwerd vereerd in de Onze-Vrouwekerk. Het altaar van Sint-Jakob den patroon der helsenaarselsenaars (schoenmakersknapen) stond in de Sint-Janskerk. De veerlieden van de Zoute Vaart werden Nood- gods geheeten, wijl in hunne kapel het beeld de Noodgods (de nood Gods^ stondvoorstellende Onze-Lieve-Vrouwe of de Moeder des Heerende Moeder Gods in den noodalzoo zij onder het kruis zatdroevclijk met haar gebe nedijd kiud op haren schoot. Sint-Cornelis was de patroon der Groenh out- houwers en Sint-Brandaris waarschijnlijk die der Kaarsgieters.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1878 | | pagina 294