56 tegenstaande de voorafgegane ordonnantiën ten minste sommige der ambachtsheeren zich nog krachtig bleven verzetten en geenszins vrede hadden met eene orde van zaken door de graven in het leven geroepen; wijders ook, dat de maatregelen vroeger genomenom in de collegiën van dijkgraven en gezworenen meer geschikte personen zitting te doen nemen zonder het gewenschte gevolg waren gebleven. Het besluit omtrent den zeedijk bij Borrendamme genomen, doet ook zien, dat men te dier tijde (zooals èn vroeger èn ook later nog het geval zal zijn geweest), vrij ligtvaardig een zeewerenden dijk prijs gaf en in plaats van dien zoo lang mogelijk in stand te houden er niet voor terugdeinsde dien eenvoudig door te steken en alleen door terug te gaan en het maken van inlaagdijken het overige van den polder te bewaren. De voorwaarde, die reeds in 1480 door den graaf in dit opzigt aan den verleenden vrijdom verbonden was, werd dus reeds in 1498 niet al te getrouw opgevolgd. In 1505 werd bij SuijtkercJce een inlaagdijk gelegd, lang 500 roeden, die eene zate had van 8 roeden 9 voeten, eene hoogte van 16 voeten en eene kruinsbreedte van 141 voeten, terwijl men in 1508 moest overgaan tot liet leggen van een inlaagdijk achter Brieskerckedie hoog was 15 voeten en breed in aanleg 8 roeden en op de kruin 14 voeten. Zie Waterbouwkundige aanteekeningen bovengenoemd bl. 75. Den 4 Januarij 1510 werd bij octrooi of privilegie door Maximiliaan en Kakel aan de regering van Zierikzee bevoegdheid gegeven, om gedurende een tijdvak van drie jaren jaarlijks oyper-dijkgraafdijkgraafdijkgraven en gezworenen in den lande van Schouwen te stellen en te vernieuwen. In de akte van octrooi wordt vermeld, dat Schouwen voort durend door rampen werd getroffen en de dijkagie in een al- lertreurigsten toestand verkeerde; wijders, dat door rapport van gedeputeerden van de drie Staten van Zeeland gebleken was, hoezeer de dijken door hevige stormen en de hooge vloeden van September 1509 hadden geleden, doch ook door

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1878 | | pagina 442