rr 12 Het Sloe zou worden overgegaan tusschen de dijken van de aeo - en Snsannapolders, ongeveer 400 M. benoorden de plaats waar de spoorwegdam later gelegd is. De afstand van S ijk bedroeg d»r 1475 M.; de grootste diepte bijna 14 M onder gierstrooms hoogwater. J verdLfif tóe61 Z0U 318 ^dragen hebben, verdeeld m dne openmgen van 50 M„ waarover eene vaste- en tw» openingen van 20 M„ waarover eene draaibmg De ontworpen dam, waarvan het dwarsprofll op de kierbii behoorende teekemng is afö-ehppld koVi i i AM 1 geöeeid, had eene krumshoogte van M. boven gierstroomsvloed. De kruinsbreedte was 6 5 M dus voor enkel sDoor h M'' aan de noordzijde'1 7 ""f™. van 4 M. breedte De m- 1 li' a™ zul,lzijcle een r. Dreeate. De grondvulling onder water was besloten tusschen twee rijzendammen met buitentaluds, bestort volgens de kromme lijn van Bossut en Viallet. In eene zeer belangrijke nota, gedateerd 17 Maart 1S57 ontwikkelden de ingenieurs van de lijn Tlissingen-Tenlo hunne' missie van 1845. m" Ook het dwarsprofil van den Sloedam, zoo ais dat in lsnu. werd is hier heel als voorloopig moet worden beschouwd, met dat van gere ontwerpen overeen. vroe- Aanvankelijk werden ook door de administratie der staats spoorwegen, wat betreft den „vergang van het Slee, twee pWn - afdaling. afdamming bes,1st en de werken op g™ 13 IV. Ontwerp van 1870. In 1870 werd vastgesteldhet onder de leiding van den eerstaanwezend-ingenieur Simon opgemaakt definitief plan van den spoorwegdamwaarvan ik de afmetingen en zamenstelling thans nader bespreken ga. In ve-rband met de algemeene xigting van den spoorweg op Walcheren en Znid-Beveland is de dam gelegd op het naauwst gedeelte van het Sloeniet ver van de plaats door de staats commissie van 1845 aanbevolen. Het vaarwater veranderde hier zeer weinig in de laatste jaren, het scheen het normaal profil van den zeearm te zijn. Dit ware vooral van belang geweest ingeval van overbrugging. De spoorwegdam is lang van dijk tot dijk 1000 M.; daar van liggen ongeveer 400 M. tusschen de laagwaterlijnen van het voormalig vaarwater. De kruin is aangelegd voor dubbel spoor, en alzoo breed 10 M.hare hoogte is ongeveer 2 M. boven den hoogst hekenden waterstand in het Sloe en even hoog als het hoogste dijkvak van Walcheren langs het Yeergat. Daar de ondervinding geleerd heeft dal de dam door de Ooster-Scheldetwee jaren na zijne voltooijing 6 pet. zijner hoogte gezakt was, is de kruin van den Sloedam wegens te wachten nazakking, in het diepst van het vaarwater alwaar 16 a 17 M. ophooging bestaat, aanvankelijk 1 M. hooger gemaakt. Een jaar na de voltooijing bedroeg de zakking reeds 52 c. M. De zuidelijke berm verbindt den rijks grooten weg op Wal cheren met dien op Znid-Beveland. Met het oog hierop is hare breedte op 10 M. bepaald, waarvan 5 M. tot rijweg bestraat zijn. De as van dezen rijweg ligt een halve meter boven den hoogst hekenden waterstand in liet Sloe, en daar bij zulke

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1878 | | pagina 261