16
is om de grondvulling daar bezuiden, tijdens de uitvoering,
tegen noordwestelijke stormen te dekken.
In verband met den waterstand waarop het tij kenterde,
werd de kruinshoogte van dien dam bepaald op ongeveer 70 c. m!
boven laagwater. De kruinsbreedte werd op 17.5 M. vastge
steld, opdat eene tot stormvloedshoogte reikende kade van
voldoend profil, die tevens tot hulpspoor kon dienen, zou
kunnen worden opgewerkt.
Het steil talud van den rijzendam is aan de noordzijde
met zand aangeplempt. Deze onderzeesche voetversterking sluit
de rijzen massa van den paalworm af en is verdedigd door eene
ruime steen-klei- en zandbestorting op zinkstuk.
Oordeelde men tot afdamming van het Sloe met één rijzendam
te kunnen volstaan, ter weerhouding van de grondvulling onder
water meende men er in het geheel geen te behoeven.
In plaats van zulk een stapel rijshout heeffc mentot steun
van den onderzeeschen zuidelijken voet, op het diepst der geul,
slechts een 2 a 3 M. hoogen drempel van zinkstukken ge
maakt, en wijders het onderzeesch talud tegen vervorming be
kleed met rijzen dekstukken, die als eene voortzetting van de
verdediging boven laagwater te beschouwen zijn. Door laatst
genoemde stukken in de breedte opdragend over elkander te doen
vallenkon de grondvulling laagsgewijze en onder vlakke
taluds aan gestort worden.
Onder de uitvoering is gebleken dat de wijze van samenstel
ling van den onderzeeschen voet jnist gekozen was.
Wegens zijne geaardheid moest de Sloebodem, tot op be-
oorlijken afstand uit de eigenlijke afdammingswerkentegen
ontgronding en verdieping beveiligd worden.
De hiertoe noodige rijzen bezinking verkreeg op het diepst
van het vaarwater 82 M. breedte. Onder den Walchersohen
wal is daaraan een vorm gegevendie strookte met eene ver
dediging van den steilstaanden oever. De versnelde stroom
en de neêren, die ongetwijfeld aan de afdamming gepaard
zouden gaan en waardoor alligt afschuivingen konden ontstaan,
hebben er toe geleid dezen oevervan laagwater tot de grootste
diepte, over eene lengte van 375 M. met zinkstukken te
verdedigen.
De vorm van het dwarsprofil is bij de afdammingswerken
vaak van grooten invloed op den tijd voor de uitvoering be-
noodigd. Indien bijv. de heer Beijekinck voor zijn ontworpen
bedijking van de Zuiderzee op slechts één rijzendam gerekend
had, zou hij gereedelijk tot de gevolgtrekking gekomen zijn,
dat er voor het afsluiten van een gedeelte van dien zeeboezem
op verre na geen acht jaar noodig is.
V.
De uitvoering van den spoorwegdam in liet jaar 1871.
Bij besteding van 13 October 1870 werd de heer Sigmond
te "Werkendam als minste inschrijver, voor 1,002,500, aan
nemer van den Sloedam en eenige bijkomende werken.
Er dongen 15 gegadigden naar de aanneming. De hoogste
inschrijving was^70,000
de begrooting- M64'000
Het groote verschil tusschen aanneming- en begrootingsom
moet hoofdzakelijk aan de tijdsomstandigheden geweten worden.
Het ontwerp is ingezonden weinige dagen na de oorlogsver
klaring van Erankrijk en Pruissenwaardoor in ons land eene
algemeene spanning, ook op finantieel gebied ontstond. De
aanbesteding geschiedde toen het groote pleit bij Sedan reeds
beslist was.
De wijze van afdamming was den aannemer bij bestek n°. 450
der staatsspoorwegen in hoofdtrekken voorgeschreven; zij is bij
de uitvoering geheel gevolgd en komt hier op neder:
Eerst den steilen onderzeeschen oever van Walcheren over
voldoende lengte verdedigen; dan den bodem van het vaarwa-
Archief IIIe. dl., 2e. st. 2