146 bijwoonden als commissarissen van de Algemeene Staten en van Zijne Exc Prins Maueits. Door de straat, die het eiland Waigatsj van het vaste land scheidt, door de Kara-zee (door de Hollanders in 1594 de Nieuwe Noordzee genoemd, doch meestal bekend onder den naam van Tartariscbe Zee"), langs de noordkust van Azië heen naar het fabelachtige Cathay en de koninkrijken China en Japan te reizenom daar zoo mogelijk voordeelige handelsbetrekkingen aan te knoopendit was van den stouten tocht het schit terende doel. En hoewel men zich geenszins de gevaren, er aan verbon den, ontveinsde, hoopte men dit doel gemakkelijk te zullen kunnen bereiken. Immers het voorgaande jaar nog was Cornelis Cornelisz. er in geslaagd, de straat Nassau (de Jugorsky straat ten zuiden van Waigatsj) te passeerenen had toen, de Nieuwe Noord zee een heel eind op, in open water gevaren. Kon men van daar dan niet spoedig kaap Tabin bereikenhet noordelijkste punt van Azië? En was men die om, dan liep immers de kust van Azië de kaarten van Ortei.ius en anderen wezen het aan en verschillende berichten bevestigden het sterk zuidoostwaarts, en kon men er van verzekerd zijn, spoedig het landschap Cathay te zullen bereiken, benevens '/de stadt van Quynsay int lantschap Mangi, eilandt van Jappan ende de stadt Cantam int coninckrijck van China" Ja, kaap Tabin lag mis schien wel op 76 a 77 graden N. B., maar Willem Barends was 't voorgaande jaar wel doorgedrongen tot 78 graden N. B x). Bovendien duidden vele berichten niet aandat de zee ten noorden van Azië bevaarbaar was? Had niet een zeker Spaansch auteur geschrevendat in den tijde van den keijzer Erederico Barbarosso een canoa, dat is een schip van China, van dyen lande door storm ende door het noorden tot Lubeeck Advies van B. de Mouchekon, ingediend bij de Staten van Zeeland den 8 April 1595.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1878 | | pagina 156