172
were volken in Azië en Europaeene verwantschap niet alleen
in taalmaar ook in godsdienstrechtzeden en instellingen.
Wij weten thanstengevolge van het licht dat uit het Oosten
is opgegaandat de verwantschap tusschen de beschaafde Ro
meinen en de minder ontwikkelde Germaansche bewoners dezer
landen veel grooter was dan van de Spiegel weten of ver
moeden kon. Wij kennen ook, dank zij de ontwaakte belang
stelling in 't begin onzer eeuw voor de middeleeuwen veel
nauwkeuriger en vollediger de oudere Germaansche talen en
letterkundige voortbrengselen. Geen wonder dus dat veel in de
verhandeling over Nehalennia voor altoos verouderd is.
In spijt van de vorderingendie de studie der Germaansche
oudheid in onze eeuw gemaakt heeftzijn er echter tallooze vraag
stukken overgeblevenwelke nog niet bevredigend zijn opgelost.
Daaronder behoort de verklaring van het wezen en den naam
der Zeeuwsche godin. Aan pogingen om eene verklaring te
geven heeft het niet ontbroken dochwat ook de betrekke
lijke verdienste van die proeven wezen mogegeen er van
is van elders bevestigd dat isgeene er van is meer dan eene
hypothese. Of eene hypothese juist is, kan alleen blijken uit
het bekend worden van nieuwe feiten. Of die vroeger of later
zullen aan den dag komen kan natuurlijk niemand voorspellen
maar er bestaat geen reden om aan de mogelijkheid van ont
dekkingen die een nieuw licht kunnen doen opgaan te wanhopen.
In een opzicht verkeerde van de Spiegel met ons in het
zelfde gevalin zooverre als hij over niet minder gegevens uit
de klassieke schrijvers te beschikken had. Het gebruik dat hij
van de schrale en verwarde berichten der Romeinen gemaakt
heeftisdunkt mijoordeelkundigen ik geloof niet dat men
in de kritiek dier berichten noemenswaard vooruit is gegaan.
Hoezeer in sommige opzichten verouderdblijft het geschrift
van van de Spiegel een voor zijn tijd verdienstelijk stuk en
bevat het beschouwingen die deels ook thans nog beaamd zul
len wordendeels aanleiding kunnen geven tot een vernieuwd
onderzoek naar sommige onbegrijpelijke, of althans onbegrepen,