175 vergeefs sloegen zij hun Pantheon Mythicum der Grieken en Romeinen op; die naam bleef hun onbekend. Het kon even wel niet missenof zij moest zoo al niet eene Egyptischeten minste eene Grieksche of Romeinsche godheid zijn. Dan maak ten zij er van rso- s-eAiiVa de nieuwe manenu Diana hier was zij Ceresdaar Isis en ik weet niet welke vreemdheden waarin men meer reden vindt om de geleerdheid der schrijvers te prijzendan hunne oordeelkunde. Waarom moet toch de Arminius der Germanen Hercules zijn? waarom Alois Castor en Pollux? waarom Thor of Tiiedth Jupiter? en waarom Nehalennia DianaCeres of lsis Mij dunktdat het niet volstrekt noodig zij om het veelgodendom der Germanen uitteleggen dat men zijn toevlugt neme tot de historie der afgoderij van vreemde natiën. Te vergeefs zoekt menmijns oordeelsnaar eenen algemee- nen oorsprong van het veelgodendom bij alle natiënomdat alle natiën niet op één tijd noch op dezelfde wijze zijn afge weken van den waren godsdienst en zij ook niet allen dezelfde soort van afgoden in de plaats van den waren God hebben gemaakt en aangenomen. 3. De eerste stap tot het veelgodendom was vermoedelijk niets anders, dan geheimzinnig, om door zigtbare teekenen de men- schen op te leiden tot de vertegenwoordiging van het onzicht bare Opperwezen van zijne hooge volmaaktheden en van den onbegrijpelijken invloed zijner voorzienigheid in de onderhou ding en regering van alles. Vandaar verviel men tot het ge voelen van wezens door wier middel zij meenden dat de god heid haren invloed op het ondermaansche hadwelke vervol gens als dienaars van het Opperwezenen tweede oorzaken der zegeningen ook eenigen eerbied en dienst vorderden en ein delijk toen men verder en verder afweek van de zuivere be ginsels werden de teekens en afbeeldingen der goddelijke eigen-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1878 | | pagina 187