8
worden bezocht. De voornaamste der stroomenwaardoor de
als uit het water verrezen eilandjes werden omspoeldwaren
de Eedie, van het noorden naar het zuiden vloeijende, de
Haastee met de Schoudee verbondde Zouteewelke gedeel
telijk de scheiding vormde tusschen //Scarpenesse" en n Portfliet,"
en de Holvlietdiena de beide Goten en andere watertjes
te hebben opgenomen in de Haastee en in de Schoudee uit
mondde. Van al deze vlieten vinden wij nog de sporen terug
in de kronkelende, lage wegen, of in de drassige weilanden,
en niet zelden treden zij bij vele regenszelfs voor den minst
ingewijde, nog duidelijk te voorschijn.
De bijgevoegde kaart van Scherpenisse vóór zijne bedijking
geeft een duidelijk overzigt van de gesteldheid der gronden
in dien grijzen voortijd. Al de daarop voorkomende wateren
zijn naauwkeurig opgenomenen ten opzigte van hunne rig-
ting en zamenvloeijing bevond men zich geenszins op het gebied
van gissingenmaar op dat van strenge waarneming.
Niet spoedig waren al deze vlieten opgedroogd. Eeuwen
achtereen zullen zij zelfs nog als binnenvaarten hebben dienst
gedaanen eerst bij een beteren afloop van het water naar
zee en het meer in cultuur brengen der steeds drooger vallende
gronden zullen zij van lieverlede in gewone kleiwegen zijn
veranderd. Veel is voor die verandering evenwel niet gebeurd.
De ondiepe geulen werden in de hellende oevers ter wederzijde
van het land door slooten gescheiden, en de daaruit verkregen
speciemeestal slappe zeekleistrekte tot verhooging der bed
ding die den eigenlijken weg moest vormen. Nog overal kan
dit bij in stroomen of kreken aangelegde wegen worden opge
merkt terwijl het aan de daar langs gelegene slooten zelfs nog
duidelijk zigtbaar is, waar ter plaatse deze tegen de holle of
bolle zijden hunner oevers gegraven zijn.
Het valt niet te ontkennen dat bij de thans voortgezet
wordende verbetering der wegen door ophooging of bezanding
veel van hunnen oorspronkelijken toestand verloren gaatzij
zullen evenwel nog zeer lang beneden het maaiveld gelegen