204. plaat, de Kloot genaamd, gevormd, waardoor liet Schelde- water meer en meer naar den kant van Borsele werd ge drongen. Hierdoor en door de tussclienbeide sterk gaande eb en vloed begon het voorland van Borsele al gaandeweg af te spoelen en de diepte den zeedijk op onrustbarende wijze te naderen. In 1685 legde men daarom achter den bedreig den buitendijk een tweeden dijk of inlage van ruim 420 roeden lang, waarvan de onkosten meer dan f 25,000 be droegen. Dit bleek noodig te zijnwant het duurde niet lang of de oude zeedijk brak door en de geheele afsnijding met nog eene tweede kleinere vloeide onderzoodat ruim 80 ge meten lands verloren gingen. Doch niet alleen de zuidwestzijde van den polder had van de vernielende werking van het zeewater te lijden, ook aan de zuidzijde, bij den Wolfertspolderontstond gevaar. Dit gevaar werd nog grootertoen door den zwaren storm van 3 Maart 1715 de voorliggende Wolfertspolder inundeerde en de Borselsclie dijken op verschillende punten hard werden aangetast Men was ten hoogste beducht voor overstrooming. Verscheidene gaten waren tot boven in den kruin van den dijk geslagen Het kostte de grootste inspanning doorbraak te verhinderen. Vele ingezetenen vluchtten met hunne beste have naar de naburige polders. Doch gelukkig bleef de pol der nog behouden. Er werd in 1715 aan de zuidzijde eene nieuwe inlage van 150 roeden lengte gelegd om in den drin genden nood te voorzien. Ook deze werd aldra weer buiten dijk en het daarvoor liggende land, groot 20 gemeten, over stroomd. Bovendien werden de dijken op vele punten mét groote kosten hersteld en verzwaardde beide nollen opnieuw bezonken en met rijswerk bekleed. Het kostte evenwel groote moeite den polder voor het water te beveiligendaar het nieuwe aanlegsel, ofschoon goed bekramd, telkens vol gaten raakte, zoodat 25 a 30 man het geheele najaar van 1716 niets anders konden doen dan den buitenberm des zeedijks te herstellen de gaten te vullen en het aanlegsel met rijswerk te beslaan.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1888 | | pagina 208