435
tijds in schorren en plassen. Zij werden ten westen van de
stad afgedamd door een damdien men nog den Seisdam heet
en ten oosten door een anderen dijkdie nu nog de Dam"
wordt genoemd. Zeer waarschijnlijk vormden de geulen van
het zeewater een reservoir rondom de stad; later althans deden
dat de watergangeneen groot deel van het water uit den
polder liepen loopt nog naar een boezem rondom de staden
van daar door kanalen naar zee; van deze waren wel de Arne
en de Welsingsche watergang de voornaamste.
Toen de stad zich ontwikkelde, maakte men in de slikken
der Arne, aan den oostkant, dijken voor eene haven naar
Arnemuidendat is naar de toemalige reede en uitgebreide
schorrenallen in dien Arnestroom opgewassenbleven het
eigendom van Middelburg. Aan koopen en verkoopen heeft
het in den loop der eeuwen niet ontbroken; en toch liggen
er nog uitgestrekte streken lands rondom Middelburg, die men
Stads-ambachten noemt; en de Arnedijk zelve, onze eerste haven
dus, is volgens Ehrlich nog terug te vinden in het begin
van den ouden Veerschen weg en hare dijken liggen ge
deeltelijk nog bij Arnemuiden en zijn op ons kaartje afgebeeld.
De stadsbezittingen aan de zuid-oostzijde worden voor een
groot deel Hayman-landen genoemd; wat dit woord beduidt
is onbekend. "Verheije van Ciïïeus meent, dat Hayman-
landen laat ingedijkte schorren zijn. Met het oog hierop is
er misschien eene verklaring te vinden voor het feit, dat men
op die terreinen geene bergen vindt; intusschen mogen wij
niet vergetendat in die streken sedert lang vele buitenplaat
sen hebben gelegendat men van dien kant de vijanden
wachtte en dus het terrein nivelleerde en zelfs dat men in
1535 een wijde haven met flinke dijken heeft aangelegd,
zoodat dus het terrein veel moet zijn omgewerkt.
"Wandelt men langs dien havendijk, dan zou men meenen
voorbij den voormaligen kruitmolen //de Grenadier" een door-
J. Ehrlich, Bijdrage, Middelburg 1848.