558
hier begraven heeft, en dat voor dien tijd of in dien tusschen-
tijd, onze bergjes, waarin niets van lijken gevonden is, voor
grafheuvels zouden opgericht zijnis ondenkbaar. Toch mag
ik niet verzwijgen, dat tot voor weinige jaren, op schier alle
dorpen, als er een doode was, een //stroo" werd geplaatst voor
de deur; in mijne jeugd volgde men die gewoonte ook nog
in Middelburg en had men daar n stroobinders". Kinderen
en armen hadden een kleinen, volwassenen en gegoeden een
grooten stroobosik meendat dit laatste kostte een pond
vlaamsch of zes gulden. Bij kinderen en ongehuwden stak men
er een palmtakje in. Onze Zeeuwen moeten dus uit lang ver
vlogen tijden dit gebruik, waarvan het publiek de beteekenis
niet kende, hebben overgehouden of uit hun land mede ge
bracht; het werd als gewoonte fatsoenshalve in stand gehou
den; indien daarentegen deze gewoonte met den bergbouw in
verband had gestaanzou toch iemand zich dit wel als over
levering hebben herinnerd of Willebuokd er tegen op zijn
gekomen.
Seinbergen, Vreugdebergen, Gerechtshoven.
Onnoodig op te merken dat zij die gedacht hebbendat
onze bergjes tribunalia of aanspraakplaatsen zouden zijn ge
weestzich schromelijk vergissen; de stemme des aansprekers
zou geweest zijn als die des roependen in de woestijn; doch
aannemelijker is de meening, dat men ze in onveilige tijden
voor spioneering of om andere redenen voor seinvuren of teekens
zou hebben opgericht. Zij zullen in den loop der tijden
daarvoor wel eens hebben gediend. Doch ik behoef niet
uiteen te zetten, dat dit niet de oorsprong kan geweest zijn;
het bijeenliggen weerspreekt dit genoeg.
Zijn het misschien ontspanningsplaatsen geweest voor onze
zoo alleen wonende landlieden. Zeker niet, want dan waren
zij het geblevenmaar niemand heeft daaraan eenige herin
nering. Wel wandelt de jeugd des zomers eens naar den