190
liet eerste gedeelte ook wel een geographische eigennaam zou
kunnen zijn, evenals in Rumanehaegodin van Rome, Vacal-
lineliaegodin van de rivier de Vacalis d. i. de Waal.
En kier zou ik nu voor een altlians voor mij waarschijnlijk
onoplosbaar raadsel gestaan hebben zoo ik niet geholpen ware
geworden. Inderdaadnehale zal wel zulk een eigennaam zijn.
Toen ik in Simrocks Handhich der Deutschen Mythologie las wa,t
hij daar van het Zuid-Brabantsche stadje Nivelles meedeelt
twijfelde ik geen oogenblik of de plaats was gevonden. Maar
Simrock zelf was mij voor geweest. Ook hem had de over
eenkomst van den naam tot het vermoeden geleid dat er tusschen
Ni velles en Nehalennia verband bestaat. Het is dan ook van
dien aard, dat ieder die naar de verklaring van den naam Ne
halennia zoekt, zoo hij ten minste niet reeds een andere mee
ning aanhangtbij het lezen op die gedachte moet komen.
Tacitus verhaalt in zijn Germcmiadat een deel der Sueven
aan Tsis offert. Hij heeft niet recht vernomen zegt hijvan
waar de oorsprong van dat vreemde offer wasmaar het teek en
dier godin is een schip, en daaruit besluit hij dat haar veree
ring uit den vreemde stamt. Latere onderzoekingen hebben
geleerd, dat die dienst van 3sis zich tot aan Aken uitstrekte.
Op een andere plaats zegt Tacitus, dat verscheiden stammen
van datzelfde volk in het binnenste van Germania een zekere
godin Nerthusd. i. Bea Mater vereeren. Op een eiland des
Oceaans zou in een heilig woud een gewijd voertuig zijn en
de godin zich nu en dan daarheen begevende zou door den
priesterzoodra deze haar tegenwoordigheid gewaar werd in
dat voertuig naar een verborgen meer geleid en daar afgewas-
schen zijn geworden.
Nerthus houdt Simrock voor de vrouw van Njord den god
der scheepvaart, en Isis voor Vrouw Ise, die uit fle Germaan-
sche godenleer ook welbekend is.
Gelijk nog lieden waren in oude dagen feestelijke omgangen
met beelden en dergelijke in wagens niets ongewoons. He be
roemdste van dien aard was er een die men meent dat bij de